Sannsynlighet - to terninger

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Oppgaven

Anta at du kaster med to terninger.

a) Hva er sannsynligheten for å få to seksere?
b) Hva er sannsynligheten for å få en sekser og en treer?

Fasit:

a) [tex]\frac{1}{36}[/tex]

b) [tex]\frac{2}{36}[/tex]

Kommentar: Hei! :D Jeg skjønner deloppgave a veldig godt, men jeg få uansett hvordan jeg tenker ikke deloppgave b til å bli [tex]\frac{2}{36}[/tex]. Jeg mener det må bli: [tex]\frac{4}{36}[/tex].

Dette mener jeg på grunnlag av: (her er det kun 4 ni tall (3+6))

Image

http://www.matematikk.org/oss/vis.html?tid=88955
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg tror kanskje du blander "å få en sekser og en treer" med "å få sum 9"? Her skal man spesifikt få en sekser og en treer. Det kan man få på to måter: Man kan enten få en sekser og så en treer, eller en treer og så en sekser. Sannsynligheten av hvert tilfelle er 1/36, og så er det altså to måter å gjøre det på, så total sannsynlighet er 2/36 = 1/18.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Vektormannen wrote:Jeg tror kanskje du blander "å få en sekser og en treer" med "å få sum 9"? Her skal man spesifikt få en sekser og en treer. Det kan man få på to måter: Man kan enten få en sekser og så en treer, eller en treer og så en sekser. Sannsynligheten av hvert tilfelle er 1/36, og så er det altså to måter å gjøre det på, så total sannsynlighet er 2/36 = 1/18.
Takker for hjelpen Vektormannen, nå kan jeg forklare samboeren min hva som menes her ;)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply