Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
b) Faktoriser ut [tex]e^{-x}[/tex]. Da står du igjen med et produkt som skal bli 0. Tar du det derfra?
c) Det har du rett i, men hva vet du om verdien av sin x? Har den noen grenser for hvor stor den kan bli? (Jeg vet ikke hvor nøye dere er på det på ditt studie, men for å gjøre det helt korrekt må du her bruke skviseteoremet hvis du har hørt om det.)
Vektormannen wrote:b) Faktoriser ut [tex]e^{-x}[/tex]. Da står du igjen med et produkt som skal bli 0. Tar du det derfra?
c) Det har du rett i, men hva vet du om verdien av sin x? Har den noen grenser for hvor stor den kan bli? (Jeg vet ikke hvor nøye dere er på det på ditt studie, men for å gjøre det helt korrekt må du her bruke skviseteoremet hvis du har hørt om det.)
a) [tex]$${e^{ - x}}\left( {\cos x - \sin x} \right) = 0$$[/tex]
[tex]$${e^{ - x}} = 0\;eller\;\cos x = \sin x$$[/tex]
Også var det bare å? (aner at jeg må bruke logaritme-regler på [tex]{e^{ - x}}[/tex], men er litt usikker siden det står et minus-tegn)
c) Jada, verdien av sin x kan maks bli 1. Tror ikke vi er så nøye på mitt studie - dvs det holder å komme med rett svar. (hørtes klokt ut)
b) Riktig, produktet er 0 når en av de to ligningene er oppfylt. Men hva kan du si om [tex]e^{-x}[/tex]? Kan man opphøye et tall i noe og få 0? Husk at å opphøye i en viss forstand er å gange noe med seg selv. Kan man gange sammen noe som er forskjellig fra 0 x antall ganger og få 0?
c) Da regner jeg med du har svart på denne, eller lurer du fortsatt på noe?
Vektormannen wrote:b) Riktig, produktet er 0 når en av de to ligningene er oppfylt. Men hva kan du si om [tex]e^{-x}[/tex]? Kan man opphøye et tall i noe og få 0? Husk at å opphøye i en viss forstand er å gange noe med seg selv. Kan man gange sammen noe som er forskjellig fra 0 x antall ganger og få 0?
Mener du til at [tex]$${e^{ - x}} \ne 0$$[/tex], fordi det ikke går an å gange noe som er forskjellig fra null x antall ganger få null?