Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hva med vektorregning? Du kan uttrykke [tex]\vec{AG}[/tex] som [tex]\vec{AE} + \vec{EG}[/tex]. Husker du hva som er ekvivalent med at to vektorer står vinkelrett på hverandre?
Jeg tenkte vel mer på en ren geometrisk vektorregning (uten koordinater.) Men det ser da forsåvidt rett ut det der også
Du kunne ha gjort noe sånt som dette: [tex]\vec{AG} \cdot \vec{BD} = (\vec{AE} + \vec{EG}) \cdot \vec{BD} = \vec{AE} \cdot \vec{BD} + \vec{EG} \cdot \vec{BD}[/tex].
Siden sidene i terningen står vinkelrett på hverandre (per definisjon) så har vi nå at sidekanten AE står vinkelrett på linjestykket BD, ikke sant? Vi har også at BD står vinkelrett på EG, siden disse er motsatte diagonaler.
Altså er [tex]\vec{AG} \cdot \vec{BD} = \vec{AE} \cdot \vec{BD} + \vec{EG} \cdot \vec{BD} = 0 + 0 = 0[/tex].
Jeg kom fram til dette som ser ganske bra ut.
[tex]$$\left( {\vec {AC} + \vec {CG}} \right) \cdot \left( \vec {BD} \right) = \vec {AC} \cdot \vec {BD} + \vec {CG} \cdot \vec {BD} = 0 + 0$$[/tex]
Ja, det stemmer alltid, med noen antagelser. Du kan alltid dekomponere en vektor [tex]\vec{u}[/tex] til en komponent [tex]\vec{u}_\alpha[/tex] som er parallell med et plan [tex]\alpha[/tex] og en komponent [tex]\vec{u}_\perp[/tex] som står vinkelrett på planet [tex]\alpha[/tex]. Med andre ord kan du alltid skrive [tex]\vec{u} = \vec{u}_\alpha + \vec{u}_\perp[/tex]. (Kanskje litt uvanlig notasjon, men...)
Så hvis vi endrer påstanden din til [tex]\vec{u}_\alpha \perp \vec{v} \ \Leftrightarrow \ \vec{u} \perp \vec{v}[/tex] så stemmer det alltid ja.
Dette kan du jo prøve å bevise? Det blir et veldig likt bevis som det geometriske beviset du gjorde nå nettopp.
Jeg bruker ikke noe særlig med 3D-programmer, egentlig. Det eneste jeg har brukt litt da jeg tok flerdimensjonal analyse var Maple. Ellers har jeg brukt det innebygde Grapher i OS X av og til.