Vektorregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Kork
von Neumann
von Neumann

Hei og godt nytt år, jeg tror svaret mitt i oppgave a her er forståelig, men jeg kommer ikke helt i mål på oppgave b. Kan noen se hva jeg må gjøre videre her?

Image
Image
Vektormannen
Euler
Euler

På b) kan du uttrykke alle vektorene i ligningen med [tex]\vec{a}[/tex], [tex]\vec{b}[/tex] og [tex]\vec{c}[/tex]. Ser du hva du kan gjøre videre da?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Kork
von Neumann
von Neumann

Vektormannen wrote:På b) kan du uttrykke alle vektorene i ligningen med [tex]\vec{a}[/tex], [tex]\vec{b}[/tex] og [tex]\vec{c}[/tex]. Ser du hva du kan gjøre videre da?
Nei står helt stille her.
Vektormannen
Euler
Euler

Hvis du kan uttrykke vektorene i ligningen ved hjelp av [tex]\vec{a}[/tex], [tex]\vec{b}[/tex] og [tex]\vec{c}[/tex] så kan du bruke videre at koeffisientene foran hver vektor på hver side må være like.
Kork
von Neumann
von Neumann

Får det fremdeles ikke til! Får prøve på nytt neste år
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg leste ikke innlegget ditt skikkelig i sted :oops:. Nå ser jeg at du har prøvd på dette. Hvis du ser på siste linje så er trikset videre å få skrevet hver side som en lineærkombinasjon av [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex], det vil si som en sum av disse to vektorene med kun to ledd:

[tex]3x \cdot \vec{a} + 2x \cdot \vec{b} = (1-y) \vec{a} + y \cdot \vec{b}[/tex]

Siden vektorene ikke er prallelle så må koeffisientene foran [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex] på hver side være like. Dette gir deg to ligninger:

[tex]3x = 1 - y[/tex] og [tex]2x = y[/tex]
Kork
von Neumann
von Neumann

Det sank inn til slutt!

Hvem trenger nettgymnas når man har vektormenn :D
Post Reply