Å tegne en trekant

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
malef
Grothendieck
Grothendieck

I oppgavetekstene i boka skilles det mellom å tegne og å konstruere trekanter. Jeg vet hva konstruksjon innebærer, men hvordan tegner jeg. Kreves det bruk av vinkelmåler slik at vinkler og lengdeforhold blir korrekte, eller kan jeg tegne mer unøyaktig på øyemål? Enkle øyemålstegninger lager jeg gjerne uansett for å ha noe å føre opp lengder og vinkler i etterhvert som jeg kommer frem til dem.

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men desto dummere å gjøre feil på en eventuell eksamen ...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Ta det jeg sier med en liten klype salt =)

Å konstruere en figur betyr at du bare benytter deg av passer, linjal og blyant for å lage en geometrisk figur. ( Står det konstruer X på en eksamen, kreves det at du forklarer konsttruksjonen steg for steg. Selv om dette ikke står eksplisitt uttrykkt )

Å tegne en figur, betyr rett og slett at du lager en nøyaktig tegning av figuren. Hjelpemiddlene du får benytte deg av er valgfrie, passer linjal, kalkulator, programmer på datamaskinen osv.

Å skissere en figur betyr å lage en grov skisse på øyemål, hvor du markerer de viktigste detaljene.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
malef
Grothendieck
Grothendieck

Supert - takk skal du ha!
svinepels
Descartes
Descartes

Husker at de skilte mellom å tegne og å konstruere på ungdomsskolen - tegne betydde å lage vinkler med vinkelmåler, mens å konstruere var å danne vinkler med passer.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Post Reply