Pascals trekant - pensum i 1T ?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

hei, i sigma er det ingenting om pascals trekant, jeg lånte sinus og der stod det en del om pscals trekant. Lurer på om det er pensum, og hvorfor står det ingenting om det i Sigma?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

rembrandt skrev:hei, i sigma er det ingenting om pascals trekant, jeg lånte sinus og der stod det en del om pscals trekant. Lurer på om det er pensum, og hvorfor står det ingenting om det i Sigma?
Mener nå det stod om Pascals trekant i SIGMA da jeg brukte den...
Skal være i kapittel 5 ifølge SIGMAs forslag til tempoplan: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... ZRk5PmQ5-Q
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
KristoffeR1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 17/02-2011 20:24

Pascals trekant er fin å bruke om du skal rekne med binomialkoeffisienter når du ikke har hjelpemidler, men det står ingenting om den i læreplanen før du tar enten S1 eller R1. uansett verdt å bruke 5 minutter på å lære sehg
PeterGriffin
Cantor
Cantor
Innlegg: 118
Registrert: 03/02-2011 17:11

Pascals trekant er noe man lærer for å skjønne hvordan binomialkoeffisienter fungerer. Du trenger ikke huske hvordan Pascals trekant er bygget opp på 1T eksamen. Jeg kan i hvertfall ikke se at noen tidligere eksamener gir sannsynlighetsregning over betinget/ubetinget sannsynlighetsnivå på del 1. På del 2 bruker du bare formel.
Svar