Forkorting rasjonale uttrykk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Knossos
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 04/07-2011 20:56
Sted: Trondheim

Står litt fast her.

(x+1) / (x^3 + 2x^2 + 2x + 1)

Er det rett å komme frem til at (x+1) er en faktor?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Ja, fordi x=-1 gir 0 i både teller og nevner.
Knossos
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 04/07-2011 20:56
Sted: Trondheim

Jeg utfører polynomdivisjon hvor jeg deler på (x+1)

Svaret mitt blir (x^2 + x + 1). I logikkens navn setter jeg svaret under børkstrek med 1 som teller. Er det den rette måten, eller er det andre regnemåter som lettere kommer frem til svaret?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Generelt sett, hvis du har et polynom, og skal dele det på (x+a), så har du et par valg:

Hvis du vil fullstendig faktorisere polynomet, så bør du utføre divisjonen for å finne de andre faktorene.

Hvis du bare vil vite om (x+a) er en faktor, så kan du sette inn (-a) for x i polynomet. Hvis polynomet blir lik null, så vet du at (x+a) er en faktor.
Bilde
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Knossos skrev:Jeg utfører polynomdivisjon hvor jeg deler på (x+1)

Svaret mitt blir (x^2 + x + 1). I logikkens navn setter jeg svaret under børkstrek med 1 som teller. Er det den rette måten, eller er det andre regnemåter som lettere kommer frem til svaret?
Du spurte ikke om hvordan du skulle forkorte uttrykket, men dersom det er oppgaven er det du gjør riktig.

Kommer ikke på noen annen måte, kanskje noen andre som vet?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

*Ta på seg faktoriseringshanskene*

Er ganske rett frem når en vet hva en leter etter. For at oppgaven skal kunne faktoriseres må x+1 være en faktor i teller.

[tex]x^3+2x^2+2x+1[/tex]

[tex]x^3+x^2+x^2+x+x+1[/tex]

[tex]x^2(x+1)+x(x+1)+(x+1)[/tex]

[tex](x+1)\left( x^2 + x + 1 \right)[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar