Jeg vil komme med en oppgave, men er usikker om det er en annengradslikning eller tredjegradslikning.,Jeg kunne skrevet svaret på den, men lar den gå som en oppgave og håper noen kan sette opp likningen til den, slik at jeg kan se hvordan likningen skrives.
Oppgaven er formulert av meg,men kunne sikkert hatt en kortere tekst eller den kunne vært skissert opp her på forumet.
Oppgaven
Tegn et kvadrat utpå hver av sidene på en likesidet trekant.,Sidene på kvadratene skal ha like lange sider som trekantens sider.,Tegn en sirkel rundt det hele, slik at hver kvadrat akkurat tangerer sirkelens innside.
Hvor lange er sidene på kvadratene, når man vet at radius på sirkelen er 10 cm?
Ønsker likning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Ut fra min tolkning av oppgaven kommer jeg frem til følgende ligning:
[tex]\left(\frac{1}{2}s\right)^2 + \left(s + \frac{\sqrt 3}{2}s\right)^2 = 100[/tex]
(som gir [tex]s = \frac{10}{\sqrt{2 + \sqrt 3}} \approx 5.176[/tex].)
[tex]\left(\frac{1}{2}s\right)^2 + \left(s + \frac{\sqrt 3}{2}s\right)^2 = 100[/tex]
(som gir [tex]s = \frac{10}{\sqrt{2 + \sqrt 3}} \approx 5.176[/tex].)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
[tex]10\sqrt{12+3\sqrt{3}}{4+\sqrt{3}=7,234451538[/tex]
Svaret skal være dette, men likningen jeg vil skrive klarer jeg ikke få til.,Det er rett etter det lange rottegnet skille går som skulle vært under brøkstreken for at likningen hadde vært perfekt.,Kan noen hjelpe meg med det, viss det lar seg gjøre, så ser jeg kva som jeg har gjort feil?,Og jeg vil da takke mye for det.
Svaret skal være dette, men likningen jeg vil skrive klarer jeg ikke få til.,Det er rett etter det lange rottegnet skille går som skulle vært under brøkstreken for at likningen hadde vært perfekt.,Kan noen hjelpe meg med det, viss det lar seg gjøre, så ser jeg kva som jeg har gjort feil?,Og jeg vil da takke mye for det.
-
- Euler
Jeg ser jeg gjorde en regnefeil i går. Den nye (og riktige) ligningen blir
[tex]\left(\frac{1}{2}s\right)^2 + \left(s + \frac{1}{2\sqrt 3}s\right)^2 = 100[/tex]
(Det gir svaret [tex]s = \frac{10\sqrt 3}{\sqrt{4 + \sqrt 3}} \approx 7.234[/tex].)
Men jeg skjønner ikke helt hva du spør om egentlig. Klarer du ikke å skrive ligningen her på forumet, er det det som er problemet? Eller er det å formulere oppgaven som en ligning?
[tex]\left(\frac{1}{2}s\right)^2 + \left(s + \frac{1}{2\sqrt 3}s\right)^2 = 100[/tex]
(Det gir svaret [tex]s = \frac{10\sqrt 3}{\sqrt{4 + \sqrt 3}} \approx 7.234[/tex].)
Men jeg skjønner ikke helt hva du spør om egentlig. Klarer du ikke å skrive ligningen her på forumet, er det det som er problemet? Eller er det å formulere oppgaven som en ligning?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Ja, det er å skrive likninger her på forumet jeg ikke klarer så veldig godt ennå.,Og særlig å formulere oppgaven som en likning har jeg aldri gjort.
Den oppgaven jeg kom med hadde jeg likningen på, men klarte ikke å skrive den helt perfekt.,Ellers mange takk.
Den oppgaven jeg kom med hadde jeg likningen på, men klarte ikke å skrive den helt perfekt.,Ellers mange takk.