Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Ikke nødvendigvis (utifra graf, vet jeg at de skjærer hverandre)
at konstantleddet i et plan eren betyr bare at planet er hevet en i z retningn, planet kan fortsatt st såpass mye på skrå at det skjærer sfæren men ikke så mye at de tangerer hverandre.
Last edited by Nebuchadnezzar on 24/01-2012 11:33, edited 1 time in total.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Man ser fort tre punkt de har felles, nemlig (1,0,0), (0,1,0) og (0,0,1), så planet kan umulig bare tangere sfæren. Men det man vet nå er at disse tre punktene ligger på skjæringssirkelen. Punktene danner også en likesidet trekant, siden det er samme avstand mellom dem. Basert på det skal det være mulig å finne sentrum i sirkelen (og da også radius.)
Når jeg tenker meg om så er vel dette mer i stil med det man gjør på VGS:
Du kan lage en parameterframstilling av linja som går gjennom sentrum i kula, og som har samme retning som normalvektoren til planet. Er du med på at der denne linja skjærer planet vil være sentrum i skjæringssirkelen? Det er nok litt enklere å finne sentrum på den måten enn den jeg foreslo ovenfor .
Du overså nok at koeffisientene skal være normalisert (som betyr at summen av kvadratene av dem skal være 1.) Her er ikke [tex]a^2 + b^2 + c^2 = 1[/tex], altså kan man ikke slutte noe som helst om skjæringen. Men hvis vi deler planligningen på [tex]\sqrt 3[/tex] så får vi:
Da er [tex]a^2 + b^2 + c^2 = 3 \cdot \left(\frac{1}{\sqrt 3}\right)^2 = 1[/tex], og vi ser at konstanten [tex]d[/tex] nå er [tex]\frac{1}{\sqrt 3}[/tex]. Da er [tex]d < r[/tex], og det blir altså en skjæringssirkel.
@Nebu:
Sentrum blir vel bare (1/3, 1/3, 1/3)? Linja skal gå gjennom sentrum (0,0,0) og ha retning langs (1,1,1). Linja vil altså være gitt ved [tex](x,y,z) = t(1,1,1)[/tex]. Setter inn i planligningen og får [tex]t + t + t = 3t = 1[/tex], som gir [tex]t = 1/3[/tex].
Last edited by Vektormannen on 24/01-2012 14:24, edited 1 time in total.
Etter å ha funnet sentrum og radius, fant jeg to vektorer som stod vinkelrett på hverandre. Og brukte disse til å sette opp en parameterfremstilling for sirkelen.