Bestem a slik at brøken kan forkortes.
[tex]\frac{x^2-2x-3}{x^2-4x+a}[/tex]
Jeg skjønner såpass som at her må det faktoriseres, så da begynner jeg med å faktorisere teller:
[tex]\frac{(x-3)(x+1)}{x^2-4x+a}[/tex]
Nå skjønner jeg at det er enten (x-3) eller (x+1) som skal bort. Da blir spørsmålet hvordan jeg kommer dit. Løsningen ble å prøve ulike a-verdier. a=3 ga et greit kvadrattall under rottegnet og x=3 eller x=1.
Jeg fikk da [tex]\frac{(x-3)(x+1)}{(x-3)(x-1)}[/tex] og kan forkorte brøken.
Spørsmålet mitt er hvordan jeg kunne gjort dette på en mer elegant måte, uten prøving og feiling.
Forkorting av brøk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Hva får du dersom du bruker andregradsformelen på nevneren ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Cantor
- Posts: 118
- Joined: 03/02-2011 17:11
Mulig jeg er kraftig på bærtur her, men:
Etter å ha faktorisert teller som du har gjort, kan man ikke da sette uttrykket i nevner lik null for en av x verdiene i teller, slik at uttrykket får minst én felles faktor i teller og nevner? Mao:
3^2-4*3=-a
a=3
Da kan jo brøken forkortes.
Etter å ha faktorisert teller som du har gjort, kan man ikke da sette uttrykket i nevner lik null for en av x verdiene i teller, slik at uttrykket får minst én felles faktor i teller og nevner? Mao:
3^2-4*3=-a
a=3
Da kan jo brøken forkortes.
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU

PeterGriffin`s metode er mye lurere enn min, men jeg skal la han få æren av å forklare den.
ABC-formelen, eller andregradsformelen gir deg nullpunktene ikke sant?
Og dersom brøken skal være mulig å forkorte så må nullpunktene i teller og nevner være lik.
Dermed kan du for eksempel prøve å løse
[tex]3 = 2 \pm \sqrt{4 - a}[/tex] og [tex]-1 = 2 \pm \sqrt{4 - a}[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Cantor
- Posts: 118
- Joined: 03/02-2011 17:11
Hehe, sjelden jeg får høre at jeg har gjort noe riktig når det gjelder matte!
Er ikke poenget rett og slett å bestemme a slik at man får minst en felles faktor i teller og nevner?
Det er vel bare å sette inn som jeg gjorde over.
For hvis du setter inn en av x verdiene fra telleren i uttrykket under, og får a alene på ene siden, så finner du verdien for a som gjør at nevner blir 0 for f.eks x=3.
Hvis x=3, så må a=3 for at dette skal stemme, og du får da en felles faktor, og kan forkorte.
Jeg er ikke noe stødig på dette, men mener å huske dette fra R1. Det er R1 sant?

Er ikke poenget rett og slett å bestemme a slik at man får minst en felles faktor i teller og nevner?
Det er vel bare å sette inn som jeg gjorde over.
For hvis du setter inn en av x verdiene fra telleren i uttrykket under, og får a alene på ene siden, så finner du verdien for a som gjør at nevner blir 0 for f.eks x=3.
Hvis x=3, så må a=3 for at dette skal stemme, og du får da en felles faktor, og kan forkorte.
Jeg er ikke noe stødig på dette, men mener å huske dette fra R1. Det er R1 sant?
Oppgaven er fra 1T-boken. Nå har jeg gjort som du forklarte, og får da a=3 når jeg setter inn 3 for x, og a=-5 når jeg setter inn -1 for x.
Men så må jeg vel sette inn 3 og -5 for a i nevner for å sjekke hvordan faktorene blir? Har på følelsen at jeg nesten skjønner dette nå ...
Men så må jeg vel sette inn 3 og -5 for a i nevner for å sjekke hvordan faktorene blir? Har på følelsen at jeg nesten skjønner dette nå ...
-
- Cantor
- Posts: 118
- Joined: 03/02-2011 17:11
Jepp, da har du løst oppgaven.
Siden oppgaven ber deg bestemme a slik at brøken kan forkortes, så kan du sette to streker under setningen:
Brøken kan forkortes når a=3 eller når a=-5.
Riktig som du sier at du bør sette inn 3 og -5 for a og vise de to ulike alternativene dette gir.
For a= 3 får du (x-3)(x-1) i nevner
og for a=-5 får du (x-5)(x+1) i nevner.
Så kan du sette to streker under setningen jeg nevnte over. Da er det i hvertfall null tvil om at du har forstått oppgaven.
Siden oppgaven ber deg bestemme a slik at brøken kan forkortes, så kan du sette to streker under setningen:
Brøken kan forkortes når a=3 eller når a=-5.
Riktig som du sier at du bør sette inn 3 og -5 for a og vise de to ulike alternativene dette gir.
For a= 3 får du (x-3)(x-1) i nevner
og for a=-5 får du (x-5)(x+1) i nevner.
Så kan du sette to streker under setningen jeg nevnte over. Da er det i hvertfall null tvil om at du har forstått oppgaven.