Partielle difflikninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
vektordamen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 08/12-2007 18:13

Hei.
Fikk denne oppgaven på en øving, sjønner ikke helt hva de mener jeg skal gjøre. Noen som vet hva jeg skal gjøre?

For hver av ligningene under, anta at du har funnet to uavhengige løsninger
v(x, y) og uw(x, y). For hver ligning, sjekk om v +w og c · v for en vilkårlig konstant c også er løsninger av ligningen.
a) uxx + 3uy + u = 0
b) uxx + uyy + u = sin x sin y
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Slik jeg tolker oppgaven så skal du ikke gjøre noe annet enn å sette inn [tex]v + w[/tex] og [tex]c \cdot v[/tex] i ligningen og se om de er løsninger. F.eks. får du på a):

[tex](v(x,y) + w(x,y))_{xx} \ = v_{xx}(x,y) + w_{xx}(x,y)[/tex] 

[tex](v(x,y) + w(x,y))_{y} = v_{y}(x,y) + w_y(x,y)[/tex]

Setter du inn i uttrykket på venstre side i ligningen så får du da:

[tex](v_{xx}(x,y) + w_{xx}(x,y)) + 3(v_y(x,y) + w_y(x,y)) + (v(x,y) + w(x,y))[/tex]

Nå kan vi gruppere sammen alt som har med [tex]v[/tex] og gjøre og alt som har med [tex]w[/tex] og gjøre. Da blir venstresiden:

[tex](v_{xx}(x,y) + 3v_y(x,y) + v(x,y)) + (w_{xx}(x,y) + 3w_y(x,y) + w(x,y))[/tex]

Men nå har du jo antatt at [tex]v[/tex] og [tex]w[/tex] er løsninger av ligningen, så du vet at hver av parentesene ovenfor er lik 0, ikke sant? Altså har du at

[tex](v_{xx}(x,y) + 3v_y(x,y) + v(x,y)) + (w_{xx}(x,y) + 3w_y(x,y) + w(x,y)) = 0 + 0 = 0[/tex]

Som akkurat er høyresiden i ligningen. Altså oppfyller [tex]v+w[/tex] ligningen.

For å betrakte om [tex]c \cdot v[/tex] er en løsning så trenger du egentlig ikke regne på det. En slik konstant (jeg antar c er det?) vil jo ikke bli med i derivasjon med hensyn på x eller y, så den kan du ta utenfor i alle ledd i ligningen. Da står du igjen med [tex]c(u_{xx}(x,y) + 3u_y(x,y) + u(x,y)) = c \cdot 0 = 0[/tex], og altså løser [tex]c \cdot v[/tex] ligningen.

Forstår du hvordan du skal gå frem nå?

EDIT: oh god ... Anne?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Vectors in the air, everywhere I look around... ;)
vektordamen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 08/12-2007 18:13

Hihi.. Takk for hjelpo Vektormannen :D Ja, da e meg 8-) Men da eg stussa litt på nå, e at på den eine antatte uavhengige løysingo så står da uw(x,y). Koffor står da ein u forran w'en? Sjønne ikkje da.. Men kan jo ver ein skrivefeil i oppgåvo eller nåke? For sånn så du gjor da va jo logisk og bra :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Oh my, det var en ganske langt-sør-dialekt du skrev med :lol:
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Bilde
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Så så folkens :P
vektordamen skrev:Hihi.. Takk for hjelpo Vektormannen :D Ja, da e meg 8-) Men da eg stussa litt på nå, e at på den eine antatte uavhengige løysingo så står da uw(x,y). Koffor står da ein u forran w'en? Sjønne ikkje da.. Men kan jo ver ein skrivefeil i oppgåvo eller nåke? For sånn så du gjor da va jo logisk og bra :)
Tror nesten det må være en skrivefeil ja. Kanskje noen andre her har sett skrivemåten uw(x,y) før og har en forklaring på det?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar