Diskusjon rundt Bohrs teori

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rembrandt
Descartes
Descartes

Hei,

jeg vil gjerne diskutere Bohrs teori rundt energisprang i atomer og frigjøring av energi i form av fotoner.

Hensikten med diskusjon er å forstå dybden i denne teorien da det er sentral pensum i fysikk 1.

Håper det er flest mulig kloke hoder her som vil dele sine synsvinkler.

Auf Wiederzehen
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Aleks855
Rasch
Rasch

Burde du ikke kanskje si hva du mener om det for å få i gang diskusjonen?
Image
rembrandt
Descartes
Descartes

Jeg mener at det var genialt tenkt av en fyr som tradisjonelt sett tilhørte en nasjon som var veldig innkompotente. Vel, nå vekker nasjonalismen i meg, og de årene danskene har styrt over oss.

Anyway, la oss starte diskusjonen med at Rutherford atommodell og svakheter i den som Bohr oppdaget og forbedret til sitt eget fordel...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Aleks855
Rasch
Rasch

Syns du er litt kritisk fra første stund. Hvis en person gjør en oppdagelse som retter på en annen persons teori, skal han da sies å ha gjort det for sin egen fordel?

Burde han ikke publisert oppdagelsen, men latt teoremer være feil?
Image
rembrandt
Descartes
Descartes

Kan noen fortelle meg hva teorien gikk ut på?

Bohr tok et hydrogenatom og så hvordan elektronet svevet i banen rundt kjernen nukleon som inneholdt proton og nøytron.

Kunne hydrogenatom skifte energinivå fra E1 til E2? og hvis den gikk til lavere energinivå fraga den energi i form av foton?
malef
Grothendieck
Grothendieck

rembrandt wrote:Kan noen fortelle meg hva teorien gikk ut på?
Dette må det vel stå noe om i bøkene dine? Lær i det minste det mest grunnleggende før du vil sette i gang med fagkritikk. Dine underlige fordommer mot dansker, arabere og vestlige forskere er et dårlig utgangspunkt for diskusjon.
Post Reply