Hvordan regner man på disse uavhengige sannsynlighetene?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
fjas
Noether
Noether

Oppgaveteksten lyder som følger:

På en eksamen blir man gitt spørsmål med flere svaralternativer, og enten så kan vedkommende svaret eller så gjetter han/hun helt tilfeldig.

A = antall riktige besvarte spørsmål
B = antall spørsmål han/hun klarte å gjette riktig på
C = antall spørsmål han/hun visste svaret på

Følgende er gitt:

A = B + C

P(C = 0) = 1/3
P(C = 1) = 1/3

P(B = 0) = 0.35
P(B = 1) = 0.30
P(B = 2) = 0.25
P(B = 3) = 0.10

Alle elever som har fått opp til kun ett riktig svar (A <= 1) skal få ikke-bestått.

- Men, hvor stor er da sjansen for at elever får feil sluttresultat?

De som visste svaret på ett spørsmål (C = 1) skal få bestått, men de som kun gjettet riktig på et spørsmål (B = 1) skal få ikke-bestått.

- Og hvis han/hun fikk ett riktig svar, hvor sannsynlighet er det at vedkommende visste svaret og ikke bare gjettet riktig?

- EDIT: Dere får si ifra hvis noe er uklart, oppgaveteksten er nemlig forkortet litt.

- EDIT 2: C'mon, guys. Hvordan er det meningen jeg skal klare oppgaven, når ikke engang et braintrust vet hvordan?
Per Spelemann
Dirichlet
Dirichlet

«Alle elever som har fått opp til kun ett riktig svar (A <= 1) skal få ikke-bestått.»

«De som visste svaret på ett spørsmål (C = 1) skal få bestått, men de som kun gjettet riktig på et spørsmål (B = 1) skal få ikke-bestått.»

Er det slik at nederste variant er en ideell karakter-giving,
mens de benytter den øverste i praksis?

En ide kan være å lage en tabell som viser sannsynligheten til de forskjellige B/C-kombinasjonene.

Hvilke kombinasjoner vil gi feil karakter? Hva er deres samlede sannsynlighet?

Hvilke kombinasjoner gir A = 1?
Av disse utgjør C = 1 …
fjas
Noether
Noether

Per Spelemann wrote:
1. «Alle elever som har fått opp til kun ett riktig svar (A <= 1) skal få ikke-bestått.»

2. «De som visste svaret på ett spørsmål (C = 1) skal få bestått, men de som kun gjettet riktig på et spørsmål (B = 1) skal få ikke-bestått.»

Er det slik at nederste variant er en ideell karakter-giving,
mens de benytter den øverste i praksis?
1. er hva læreren gjør uansett (i det tenkte tilfellet).

2 og 3 er de to mulige tilfellene for eleven, men man vet jo ikke dette når eksamen er blitt levert.. Derfor må man regne på sannsynlighetene..

Jeg har ikke mer tid å bruke på denne oppgaven, så jeg har egentlig gitt den opp. Det går et tog seinere.

(NB: Jeg prøvde å sette opp de ulike kombinasjonene, på best tenkelig vis, men jeg fikk bare høre at det var litt for enkelt gjort...)
Post Reply