Matte fag ved UiO og høyskoler

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Jibr
Noether
Noether

Hei sann!

Er det noen som kan si noe om forskjellen på MAT1100 - Kalkulus som er emne ved matematikk studier på UIO, og matte1000 (ingeniør kalkulus) ved høyskoler?

Utifra emne beskrivelsene så ser de temmelig like ut men jeg tipper kanskje mat1100 er mer teoretisk innviklet.

Uannset, hvilken vil dere si er vanskeligst eller mest krevende å jobbe med?
svinepels
Descartes
Descartes

Er nok rett som du sier, at det er mer fokus på "hvorfor" i mattefag som tilhører realfaglige linjer, mens det på ingeniørlinjer er med fokus på "hvordan". Hva som er vanskeligst er ikke godt å si. På de teoretiske fagene er det antakelig mer innslag av bevis og oppgaver som bygger på forståelse på eksamen, men samtidig kan det hende at selve pensumet i ingeniør-mattefagene er større, altså mer å lære over et semester.

EDIT: Må legge til at jeg her sammenlignet med Matte 1 for sivilingeniører, som er det ingeniøremnet i matte jeg kjenner til. Hvordan det generelt er med kalkulus for ingeniører på høyskoler har jeg liten peiling på.
Last edited by svinepels on 17/02-2012 23:36, edited 1 time in total.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Jibr
Noether
Noether

@Svinepels- jeg ser at du går matematiske fag på NTNU som er så å si samme som matematikk bachelor ved UiO, Hvordan er arbeidsmengden i de fagene du har?

Jeg går nå første året ingeniør, men vurderer å starte også bachelor matematikk neste år ved UiO, samtidig som jeg går ingeniør.

Jeg føler ikke arbeidsmengden har vært så veldig mye i år hverken i matematikken eller de andre ingeniør fagene, så jeg tror det kan gå men det kommer jo litt an på hvor mye som skal gjøres og hvor krevende det er på UiO.
svinepels
Descartes
Descartes

Det første halvåret gikk veldig greit for meg, til tross for at jeg tok et ekstra fag. I det første kalkulus-faget man tar er det jo en del matematikk som er kjent fra videregående. Var mye nytt i de andre, men det gikk greit for det Liker veldig godt at fagene er teoretiske og at det er fokus på forståelse.Ting begynner å bli litt vanskeligere nå i andresemester, men til nå har det vært overkommelig (ekstrafag nå også).

Tenker du å ta en bachelor på heltid (60 studiepoeng per år) ved siden av ingeniør? Høres litt heftig ut
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Jibr
Noether
Noether

Ja det er det jeg tenker, jeg kunne faktisk tatt hele dette året det første semesteret hvis jeg ville med tanke på arbeidsmengde, men visste lite om registreringsregler, frister og slikt.

noe spessielt talent har jeg ikke, men derimot disiplin og hardt arbeid og det har fungert veldig bra så langt- det må jeg si.
eika
Fibonacci
Fibonacci

Hvis du tenker på å ta flere matematikkemner etter MAT1001/MAT1100 burde du absolutt ta MAT1100. Den enkle grunnen er at MAT1001 er et "brukerkurs", mens MAT1100 vil bygge ting mye mer opp fra bunnen av (f.eks formaliseringer av grensebegrepet og kontinuitet i form av [tex]\epsilon[/tex] - baller blir nyttig når du skal over til flere variable). Alle videre kurs bygger igjen på den modenheten du opparbeider fra MAT1100/MAT1110/MAT1120. Som en liten advarsel har f.eks noen senere kurs (MAT2400) etter disse et rykte på seg for å ha en noe høy strykprosent grunnet for lite bevis i begynnerkursene (eller at studentene hopper over bevis når de leser...). MAT1001 er definitvt det kurset med minst bevis! Når det er sagt er det plenty av regning i MAT1100, jeg vil påstå mesteparten er regneoppgaver.

MAT1100/MAT1110/MAT1120 og MAT1001/MAT1012 går stort sett gjennom samme temaer grovt sett, men de førstnevnte kursene går en god del dypere da de har 10 stp ekstra til rådighet. Tar du førstnevnte kursrekke er det også naturlig å vurdere MAT-INF1100 (eventuelt kan du lese en bok om numerisk integrasjon/derivasjon, likningsløsere og Runge-Kutta metoder for å løse differensiallikninger, stikkordene er numerisk analyse og representasjon av tall på datamaskin) og INF1100. I disse kursene får du en smak på å løse matematiske problemer med programmering. Alle realistiske modeller simuleres på datamaskin, de kan nesten aldri løses for hånd!

Ellers er det verdt å titte litt på opptakskrav til masterprogrammer: http://www.mn.uio.no/math/ (trykk på "hvordan søke på dette studiet" på hvert enkelt program). Kun enkelte retninger innenfor mekanikk tar opp studenter på grunnlag av en ingeniørutdanning.
Jibr
Noether
Noether

Veldig interessant!

Hvordan er det med innleveringer, er det obligatoriske oppgaver som må leveres til faste frister slik det er på ingeniør eller det lagt opp til mer individuelt jobbing og man kan bare møte opp til eksamen hvis man egentlig vil?
Audunss
Jacobi
Jacobi

Typisk med to innleveringer per fag i starten på mattestudier, men inf fag(programmering) har ofte flere.
Jibr
Noether
Noether

To innleveringer pr. fag - det høres bra ut. Har jo nå så å si en innlevering pr. uke pr. fag :). Men hvordan er det med oppmøte, kan man egentlig bare møte opp sånn cirka en gang i uka og ellers gjøre det man skal på egenhånd?
2357
Lagrange
Lagrange

Du trenger ikke å møte opp. Så langt er de eneste UiO-emnene jeg har kommet over som krever oppmøte seminarvarianten av Ex. Phil. og emner som skal gi deg godkjent laboratoriumkurs.
Post Reply