Jeg har et spørsmål relatert til en oppgave i oppgaveboken:
En hund trekker en kjelke med et barn opp på en 12 m høy ås. Kjelken og barnet har en samlet masse på 18 kg. Friksjonstallet mellom kjelken og snøen er 0,20. Hunden går rett opp den bratteste skråningen der hellingsvinkelen er 19 grader. Hvor stort arbeid utfører hunden.
OK, så dette svaret klarer jeg å finne gjennom å bruke formelen [tex]E = E_0 + W_A[/tex] der [tex]W_A = W_{hund} + W_R[/tex].
Men for moro skyld så prøvde jeg også å løse dette gjennom dekomponering av vektorer. Dette gir imidlertid ikke samme svar. Jeg tenkte som så:
[tex]G = mg = 18(9,81) = 176,58 N[/tex].
[tex]G_x = Gsin(19) = 57,49 N[/tex].
Gjennom enkel trigonometri finner vi at lengden på bakken er [tex]36,9 m[/tex]
Men dersom jeg da tar [tex]W = Fs = G_{x}(s) = 57,49 \cdot 36,9 = 2121,38 J[/tex] blir det ikke det samme som fasit (som er ca 3300 J).
Så - hvorfor er det slik at jeg får dette til å stemme ved bruk av formelen, men ikke gjennom vektordekomponering? Hva gjør jeg feil? Jeg har jo ikke tatt hensyn til friksjon i denne andre oppgaven, men her er vi vel kun interessert i det arbeidet som gjøres fremover?
Dette er nok noe som jeg normalt ville forstått, men jeg er trøtt etter en lang dag med helgehandling og stress. Setter stor pris på hjelp