Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Det første du kan gjøre er å utføre selve divisjonen. Da får du delt opp P(x) i et produkt av et 1. gradspolynom (x-a) og et 2. gradspolynom (resultatet av divisjonen). 2. gradspolynomet skal være slik at du ikke kan faktorisere det videre. Har du noen ideer om hva som avgjør om et andregradspolynom kan faktoriseres eller ikke?
Edit: @Aleks855: Jeg tolker oppgaven litt annerledes. Jeg tror de mener at det ikke skal være mulig å faktorisere polynomet til et produkt av tre førstegradsfaktorer. Hvis a \geq 0 så kan du faktorisere det til [tex](x-a)(x - \sqrt a)(x + \sqrt a)[/tex]. Det vil derimot ikke være mulig hvis a < 0.
Edit2: ok, du endret mens jeg redigerte Da er vi nesten enige. a = 0 gir forstatt et produkt av tre førstegradsfaktorer, så løsningen bør bli a < 0, forutsatt at det er riktig tolkning av oppgaven da. Jeg er enig at den var litt uklar.
Vektormannen wrote:Har du noen ideer om hva som avgjør om et andregradspolynom kan faktoriseres eller ikke?
Her fikk jeg noe å gruble på. Når det gjelder andregradspolynomet [tex]x^2-a[/tex] må vel a være et kvadrattall for at vi skal kunne bruke konjugatsetningen? Generelt er jeg mer i tvil. Google sier at andregradspolynomet må ha reelle røtter, men hvordan kan jeg bruke denne kunnskapen når jeg skal finne andregradspolynomet?
Vektormannen wrote:Har du noen ideer om hva som avgjør om et andregradspolynom kan faktoriseres eller ikke?
Her fikk jeg noe å gruble på. Når det gjelder andregradspolynomet [tex]x^2-a[/tex] må vel a være et kvadrattall for at vi skal kunne bruke konjugatsetningen? Generelt er jeg mer i tvil. Google sier at andregradspolynomet må ha reelle røtter, men hvordan kan jeg bruke denne kunnskapen når jeg skal finne andregradspolynomet?
[tex](x^2-a)[/tex] kan faktoriseres til [tex](x-\sqrt a)(x+\sqrt a)[/tex], så det er mer enn bare kvadrattall som kan faktoriseres på den måten.