Lineærkombinasjoner av matriser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Aleks855
Rasch
Rasch

...eller det jeg TROR faller under den kategorien hvertfall.

Har fått oppgitt 4 matriser; [tex]A, B, C[/tex] og [tex]D[/tex].

Og en oppgave går ut på å undersøke om det finnes tall [tex]x, y[/tex] og [tex]z[/tex] som gjør at [tex]D = xA+yB+zC[/tex]

Kan noen gi meg en pekepinn? Usikker på fremgangsmåte her.

EDIT:

Jeg får et likningssystem med 6 likninger og 3 ukjente. Hva gjør jeg herfra?
Image
espen180
Gauss
Gauss

Her føler jeg det mangler informasjon. Vi må vite mer om matrisene for å bestemme (ikke)eksistens av (x,y,z).
Aleks855
Rasch
Rasch

Joa, jeg har mer informasjon, men det er den generelle fremgangsmåten jeg er ut etter, så jeg tenkte jeg kunne utelate noe av det.

Her er greiene jeg har så langt:

http://imgur.com/991wQ
Image
espen180
Gauss
Gauss

Nei, ingenting du vet om matrisene (spesiellt deres dimenjoner) kan utelates.

Ok. Hva vil du forvente av ligningssystemet ditt dersom en slik lineærkombinasjon ikke finnes?
Aleks855
Rasch
Rasch

Jeg ville vel forventet at hvis jeg bruker tre vilkårlige likninger i settet til å løse x, y, z, så vil ikke disse tallene fungere i de tre gjenstående likningene.

Men kan det ikke finnes flere løsninger dersom det er flere likninger enn variabler?
Image
espen180
Gauss
Gauss

Bare hvis ligningene er avhengige av hverandre (dvs. er ubestemt). Husk at en lineært ligningssystem alltid har enten 0, 1 eller uendelig mange løsninger.

Det jeg ville frem til (og som du innså, men md andre ord) var at ligningssettet vil være selvmotsigende dersom (x,y,z) ikke finnes.
Aleks855
Rasch
Rasch

Da er jeg stort sett i boks. Flaskehalsen nå er hvordan jeg finner ut om systemet er selvmotsigende eller ikke. Er ikke vant til å ha flere likninger enn ukjente.

Fungerer det som jeg foreslo, å bruke tre vilkårlige likninger av de seks mulige, og løse det på vanlig måte? Jeg har en fornemmelse av at selv om jeg ikke finner løsninger med tre vilkårlige, kanskje det hadde fungert med tre andre =/
Image
espen180
Gauss
Gauss

Bare bruk gausseliminasjon som du er vant til.
Aleks855
Rasch
Rasch

Den er mottatt. Sitter i OpSys-time nå, så jeg tar den når jeg kommer hjem.

Takk for hjelpa så langt! Jeg sier ifra hvis jeg kiler meg fast igjen ;)
Image
Post Reply