[tex]\frac{a^4-b^4}{a-b}[/tex]
Jeg gjør følgende:
[tex]a^4-b^4=(a^2-b^2)^2=(a^2-b^2)(a^2+b^2)=(a-b)(a+b)(a^2-b^2)[/tex]
Stryker felles faktor og får [tex](a+b)(a^2+b^2)=a^3+a^2b+ab^2+b^3[/tex]
Det jeg ikke får til, er å utføre en polynomdivisjon for å komme frem til resultatet. Flott om noen kan vise hvordan det skal gjøres!
Forkortelse av rasjonale uttrykk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex]\frac{a^4-b^4}{a-b}=\frac{(a^2-b^2)(a^2+b^2)}{a-b}=\frac{(a-b)(a+b)(a^2+b^2)}{a-b}[/tex]malef wrote:[tex]\frac{a^4-b^4}{a-b}[/tex]
Jeg gjør følgende:
[tex]a^4-b^4=(a^2-b^2)^2=(a^2-b^2)(a^2+b^2)=(a-b)(a+b)(a^2-b^2)[/tex]
Stryker felles faktor og får [tex](a+b)(a^2+b^2)=a^3+a^2b+ab^2+b^3[/tex]
Det jeg ikke får til, er å utføre en polynomdivisjon for å komme frem til resultatet. Flott om noen kan vise hvordan det skal gjøres!
Last edited by Janhaa on 27/02-2012 13:20, edited 1 time in total.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Har du lært om konjugatsetningen? Den sier at
[tex](x+y)(x-y) = x^2-y^2[/tex]
der x og y er to hvilke som helst tall. I oppgaven din bruker man simpelthen denne setningen to ganger. Den første gangen lar man [tex]x^2 =a^4[/tex] og [tex]y^2 =b^4[/tex]. Skjønner du?
[tex](x+y)(x-y) = x^2-y^2[/tex]
der x og y er to hvilke som helst tall. I oppgaven din bruker man simpelthen denne setningen to ganger. Den første gangen lar man [tex]x^2 =a^4[/tex] og [tex]y^2 =b^4[/tex]. Skjønner du?
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Velg a eller b som variabel, og divider som normalt. Her har jeg valgt a:
ForhåpentligvisEtLangtNokOrdSomHindrerLinjeskiftMidtIKodenMin.NeiDetVarDetVisstIkke.Nesten.Endelig!
Code: Select all
a^4 + 0a^3 + 0a^2 + 0a - b^4 : (a - b) = a^3 + a^2b + ab^2 + b^3
- (a^4 - a^3b)
------------
a^3b + 0a^2
- (a^3b - a^2b^2)
---------------
a^2b^2 + 0a
- (a^2b^2 - ab^3)
---------------
ab^3 - b^4
- (ab^3 - b^4)
------------
0
Last edited by 2357 on 27/02-2012 14:52, edited 2 times in total.
Takk - nå ser jeg det også! Ble vel litt lurt av at feilen ikke fikk som konsekvens at svaret ble feil.Aleks855 wrote:
Her gjør du en feil. Eksponenten fordeles ikke på et polynom på den måten.
Supert - takk skal du ha!2357 wrote:Velg a eller b som variabel, og divider som normalt. Her har jeg valgt a:
ForhåpentligvisEtLangtNokOrdSomHindrerLinjeskiftMidtIKodenMin.NeiDetVarDetVisstIkke.Nesten.Endelig!Code: Select all
a^4 + 0a^3 + 0a^2 + 0a - b^4 : (a - b) = a^3 + a^2b + ab^2 + b^3 - (a^4 - a^3b) ------------ a^3b + 0a^2 - (a^3b - a^2b^2) --------------- a^2b^2 + 0a - (a^2b^2 - ab^3) --------------- ab^3 - b^4 - (ab^3 - b^4) ------------ 0
Hva er greia? Formateringsbugs i CODE-taggen?2357 wrote:Velg a eller b som variabel, og divider som normalt. Her har jeg valgt a:
ForhåpentligvisEtLangtNokOrdSomHindrerLinjeskiftMidtIKodenMin.NeiDetVarDetVisstIkke.Nesten.Endelig!Code: Select all
a^4 + 0a^3 + 0a^2 + 0a - b^4 : (a - b) = a^3 + a^2b + ab^2 + b^3 - (a^4 - a^3b) ------------ a^3b + 0a^2 - (a^3b - a^2b^2) --------------- a^2b^2 + 0a - (a^2b^2 - ab^3) --------------- ab^3 - b^4 - (ab^3 - b^4) ------------ 0