Her har vi totalen, gjennomsnittet og standardavvik på folk som bruker magnet og noe som heter ´Sham´´´ på engelsk for å redusere hodepine:
Magnet:
N=20, x(med strek over,for gjennomsnitt)=0,49 og s=0,96
Sham:
N2= 20, x=0,44 , s=1,4
Bruk et 0,05 signifikansnivå for å sjekke om påstanden om at de som er magnet-behandlet har et større gjennomsnitt for de som får redusert hodepine ENN de som bruker Sham. Does is appear that magnets are effektive in treating back pain? Is it valid to argue that magnets might appear to be effective if the sample sizes are larger?
Etter å ha brukt formelen t=x1-x2/( [symbol:rot] (s1^2/n1)+(2^2/n2) = 0,132 og får t alfa etter å se på tabellen etter frihetsgrad som er n-1=19, og derfor får t alfa = 1,729, hva gjør jeg så med informasjonen? hvordan kan jeg ut av dette konkludere? fasiten ser dessuten på noe som heter p-verdi og sier at den er større enn 0,10. Hvor har den DET tallet fra??
og den formelen som jeg viste av T; den gjelder hvis man skal gjøre en tosidet forsøk,- men her trenger jeg bare å gjøre ensidet forsøk... er det en annen formel man skal bruke til tross for at den formelen jeg har brukt stemmer med fasiten?
Hvis noen kunne gi meg ordentlig hjelp og forklaring her, hadde jeg satt stor pris på det.
Mvh
Hypotesetesting - statistikk
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa