Har et rent praktisk oppgave som noen kan hjelpe å regne ut. For meg virker det litt komplisert.
Hvor mye er det frysekapasitet i tonn på en fabrikk i løpet av et døgn( 24 timer)?
Fabrikken har 7 platefrysere på 1200 kg. hver. Det tar ca 3 timer og 40 minutter til en frysa ferdig. Det må regnes ut slik at frysene ikke settes på frys samtidlig men med ca. 15 minutter mellomrom.
Praktisk matematisk oppgave i industri, noen kan hjelpe
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Dersom jeg har forstått dette rett er det 7 plater á 1200kg hver. Disse står 3 timer og 40 minutter før de er ferdig. Dersom en regner med ca 15 minutter (si 20, så blir det enklere tall) før de neste 1200kg settes på frys (Er ikke dette litt hurtig? Ville jo tro det tok litt tid å lasta av og på?). Hvis det også er slik at de ikke nødvendigvis settes på på likt, men skiftes fortløpende har hver plate gjennom 24 timer 6 last. Derfor har vi at gjennom et døgn kjøler hver plate 7200kg, vi ganger dette med 7 og får 50400kg eller 5040 tonn. Forstod jeg dette rett?
M.Sc. Matematikk fra NTNU.