Har noen oppgaver jeg lurer på: tyngdekraften på en kasse er 3,0kN. Kassa har målene 0,5m * 2.0m * 2,5m. Finn trykket mot gulvet når kassa etter tur settes på de tre ulike sideflatene.
P=F/A
3/2,5=1,2
Det vil si at trykket mot gulvet er 1,2 kPa. Er det noe forskjell hvordan side den ligger på, eller er dette riktig svar?
Et stykke jern har massetettheten 7,8g/cm^3 og volumet 4,0 cm^3 hva er oppdriften på jernet?
=4*10^2*4*(10^-2)^3*9,81
=0,015696
Problemet er at svaret er 0,039N. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme fram til riktig svar.
Fluidmekanikk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
dette må være oppdriften i vann, dvssukk wrote:Har noen oppgaver jeg lurer på: tyngdekraften på en
Et stykke jern har massetettheten 7,8g/cm^3 og volumet 4,0 cm^3 hva er oppdriften på jernet?
=4*10^2*4*(10^-2)^3*9,81
=0,015696
Problemet er at svaret er 0,039N. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme fram til riktig svar.
[tex]B=\text \rho(water)*g*V=1000*9,81*(4*10^{-6})\,N \approx 0,039\,N[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Oppdriften blir da lik tyngden av den fortrengte lufta.sukk wrote:Som en ballong med hydrogen med vanlig luft omkring. Hvordan regnes da oppdriften?
Den samme steinen har større oppdrift i kvikksølv enn i vann. Steinen fortrenger i volum like mye, men tyngden av det fortrengte "mediet" er større i kvikksølv enn i vann fordi kvikksølv har større massetetthet.
Et lite spørsmål til slutt: Hva er oppdriften til en stein i vakuum (tomt rom)?
Kan du kanskje forklare meg med et eksempel? Driver og leser til eksamen og må virkelig skjønne det her. F.eks når det gjelder en ballong. Hvis en ballong på 10^3m er fylt med hydrogen med massetetthet 0,09kg/m^3, og tettheten av luften rundt er 1,24 kg/m^3. Massen av det tomme ballonhylsteret er 2,0 kg. Ballongen er festet til bakken med en snor, se bort fra massen til snora.
A) hvor stor er oppdriften på ballongen?
B)hvor stort er snordraget?
Svar A: 0,12 kN (0,1216)
Svar B: 93 N
Hadde satt stor pris på om noen kunne vist meg utregning med litt forklaring
B)hvor stort er snordraget?
Svar B: 93 N
dette er samme som jernet med oppdrift i vannet. men her har nødvendigvis H[sub]2[/sub](g) ballongen oppdrift i lufta, antar du mener V=10 m[sup]3[/sup]sukk wrote:Kan du kanskje forklare meg med et eksempel? Driver og leser til eksamen og må virkelig skjønne det her. F.eks når det gjelder en ballong. Hvis en ballong på 10^3m er fylt med hydrogen med massetetthet 0,09kg/m^3, og tettheten av luften rundt er 1,24 kg/m^3. Massen av det tomme ballonhylsteret er 2,0 kg. Ballongen er festet til bakken med en snor, se bort fra massen til snora.
slik at
[tex]B=\rho(air)*g*V=1,24*9,81*10\,N=121,6\,N \approx 0,122\,kN[/tex]
husk at her har du brukt volumet, istedenfor A. V=0,5*2*2,5=2,5sukk wrote:Har noen oppgaver jeg lurer på: tyngdekraften på en kasse er 3,0kN. Kassa har målene 0,5m * 2.0m * 2,5m. Finn trykket mot gulvet når kassa etter tur settes på de tre ulike sideflatene.
P=F/A
3/2,5=1,2
Det vil si at trykket mot gulvet er 1,2 kPa. Er det noe forskjell hvordan side den ligger på, eller er dette riktig svar?
komme fram til riktig svar.
ja der er forskjell, fordi arealet endres.Er det noe forskjell hvordan side den ligger på
A(1)=0,5*2=1
A(2)=0,5*2,5=1,25
A(3)=2*2,5=5
du vil jo nødvendigvis få 3 ulike trykk...