Oppgave 1
Vi løser 0,500 g av en organisk syre med molekylformelen C6H10O4 i vann og titrerer løsningen med 0,250 mol/L KOH. Til fullstendig nøytralisering av syren går det med 27,4 mL kalilut. er syren enprotisk, toprotisk eller treprotisk?"
Dette er en av mange oppgaver jeg har stoppet opp før jeg har begynt.
Oppgave 2
Løseligheten av kalsiumhydroksid i vann kan bestemmes ved titrering med saltsyre. I alt 50,0 mL mettet kalsiumhydroksidløsning ble titrert med 0,100 mol/L HCl, og det gikk med 11,12 mL for å oppnå ekvivalenspunktet.
a) Hvilken indikator kan brukes, og hva er fargeomslaget ved ekvivalenspunktet < Løst
b) Skriv fullstendig ligning og molforhold for reaksjonen < Løst
c) Beregn løseligheten av kalsiumhydroksid i mol/L og i g/100 mL vann. < Løst
d) Beregn løselighetsproduktet for kalsiumhydroksid ut fra dette forsøket. < Her stopper det opp."
Oppgave 3
Hvis du skal finne pH i en blanding av en syre og en base, bør du først skrive den fullstendige ligningen for nøytralisering. Så kan du beregne stoffmengde syre og stoffmengde base og vurdere om stoffmengdene er like store, eller om det eventuelt blir et overskudd av syre eller base.
a) < Løst
b) < Løst
c) 50 mL 0,1 mol/L CH3COOH og 10 mL 0,5 mol/L NaOH
Jeg starter slik:
[tex]CH_3COOH + OH^{-} \rightarrow CH_3COO^{-} + H_2O[/tex]
Man regner ut stoffmengden av de to og ser at de har ekvivalent mengde. Dette gjør at alt går over i CH3COO(-).
[tex][OH] = \frac{5\times 10^{-3}mol}{60\times10^{-3}L} = 0,083 \frac{mol}{L}[/tex]
Deretter skrev jeg opp likevektsligningen:
[tex]CH_3COO^{-} + H_2O \rightarrow CH_3COOH + OH^{-}[/tex]
[tex]1,8\times 10^{-5} = \frac{x^2}{0,083-x}[/tex]
[tex] x = 1,2\times 10^{-3} mol/L [/tex]
Dette gir meg en pOH på 2,92 og en pH på 11,08. Svaret skal være at pH er lik 8,8...
Oppgave 4
Skisser en titrerkurve for titrering av 50,0 mL 0,200 mol/L NaOH med 0,100 mol/L HCl.
Beregn pH-verdien
a) ved start (fått til)
b) halvtitrerpunktet (skjønner ingenting)
Her har boken kun tatt for seg eksempler med en svak syre og en sterk base. Ettersom løsningen av halvtitrerpunkt inneholder syrekonstant/basekonstant, er jeg forvirret.
Jeg kommer dessverre med mye mer, det er bare de siste oppgavene jeg har hatt store problemer med...