Vi finner målestokken, har prøve imorgen noen som kan hjelpe

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mattekatt
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 26/09-2010 12:39

Dette er en oppgave jeg sliter med, i tillegg at jeg har prøve imorgen. Oppgaven lyder slik:

I ei bok om insekter er ei flue tegnet 2,8 cm lang.
I virkeligheten er denne flua 8 mm lang.
Hvilken målestokk er tegningen laget i?


Hadde vært fint om dere hadde gitt meg en forklering, og gått ''step for step''. Slik at jeg skjønner det :)

Takk på forhånd !!! :D
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Første steg er å gjøre om så du får like enhet, enten mm eller cm. Prøv det så ser du om du får det til derfra.

Prøv ikke å dobbeltposte..
mattekatt
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 26/09-2010 12:39

Jeg prøvde flere ganger å løse oppgaven, så jeg har omgjort dem til samme enhet.
8 mm=0,8 cm
2,8 cm=2,8 cm

Men jeg gjorde det slik:
Bilde: 2,8 cm
Virkelighet: 8 mm= 0,8 cm


Så satte jeg 2,8 som teller og 0,8 som nevner. Deretter dividerte 2,8 med 2,8, og 0,8 dividert med 2,8.
Dat ble 1 teller og 0,2857142857 som nevner. Men hvordan skal jeg få det til slik at det bli målestokk.


I fasiten står det: 7:2 er målestokken
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

[tex]\frac{2,8cm}{0.8cm} \ = \ \frac{2,8cm \cdot 1,25}{0,8cm \cdot 1,25} \ =\ \frac{3,5}{1} \ =\ \frac{7}{2}\ =\ 7:2[/tex]

Først finner vi ut hva vi må gange 0,8 med for å få 1 i nevner. Det var 1,25.
Vi ganger derfor både teller og nevner med 1,25.
Da har vi et desimaltall i teller, og det vil vi ikke, så vi ganger teller og nevner med 2. Da har vi heltall i både teller og nevner.
Bilde
Svar