Matteoppgave - funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Missmakeup95
Pytagoras
Pytagoras

Hei. Jeg greier ikke å løse en matte oppgave. Jeg håper på at dere kan hjelpe meg :)

Oppgaven:
Familiebilen Stor har en bensintank på 60 liter. Bensinforbruket er 0,80 liter per mil.
Småbilen Smart har en bensintank på 55 lliter og et bensinforbruk på 0,60 liter per mil. Begge bilene starter på en tur med full bensintank. Vi regner med at bensinforbruket er konstant.

a) Hvor mange liter bensin har bilene igjen på tanken etter å ha kjørt 100km?

b)La V(x) være antall liter bensin Stor har igjen etter å ha kjørt x mil, og la U(x) være antall liter Smrt har igjen etter x mil
Finn et uttrykk for V(x)
Finn et uttrykk for U(x)

Jeg håper at dere kan hjelpe meg! Takk på forhånd :D
2357
Lagrange
Lagrange

Det er mest naturlig å løse b) før a) ettersom a) er b) innsatt for x=10.

Når Stor begynner turen sin med full tank, har den 60 liter igjen. For hver mil den kjører mister den 0.8L. Det gir V(x) = 60 - 0.8x.
anonym12345

har noen løst opg C?

"Etter hvor mange mil har bilene like mye bensin igjen på tanken? hvor mye bensin har de igjen da? Finn svaret både grafisk og ved regning."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

V(x) = U(x)

Evt nullpunktene til f(x) = V(x) - U(x), siden om du flytter en av de uttrykene over på andre siden vil de subtrahert bli null.
Post Reply