Uoppstilt likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
hooray
Cantor
Cantor

Hei!
Sliter litt med oppsettet av en oppgave.

"Anders stablet halvparten av et parti blomsterpotter, Lana stablet en tredel og Miriam stablet resten. Miriam mener hun stablet en femdel."
a) Vis at Miriam tar feil.
b) Hvor stor del av pariet stablet Miriam.

Anders stablet [tex]\frac{1}{2}[/tex] Lana stablet [tex]\frac{1}{3}[/tex]
og Miriam MENTE hun stablet [tex]\frac{1}{5}[/tex]

Slik jeg så for meg ble det noe slik:
[tex]\frac{1}{2}+\frac{1}{3}+\frac{1}{x}[/tex]

=[tex]\frac{15}{30}+\frac{10}{30}+\frac{1}{30x}[/tex], denne slutningen følte jeg bare ble noe rot.
Men ved å legge sammen Anders og Lanas parti, får jeg [tex]\frac{25}{30}[/tex]
=[tex]\frac{5}{6}[/tex]
Dette tilsier at Miriam KUN stablet [tex]\frac{1}{6}[/tex] slik at dette går opp i opp.

Hvordan skal jeg stille opp denne likningen på et riktig vis for å svare på oppgave a? :)

På forhånd takk!
Det er ikke verre enn det du selv gjør det til :)
Audunss
Jacobi
Jacobi

Du gjør det riktig, men det blir litt rot som du sier. Når du løser den på denne måten, viser du oppgave a) også, fordi du viser hva Miriam faktisk må ha stablet, og det du kommer fram til er forskjellig fra det hun sier.

Skal du løse a) direkte, kan du vise at det Anders og Lana stablet, + det Miriam påsto hun stablet, blir forskjellig fra det som faktisk ble stablet, så det Miriam påstor hun stabler er feil, gitt at de to andre har riktig.

1/2+1/3+1/5=(15+10+6)/30=31/30[symbol:ikke_lik] 1
Post Reply