Ulikheter og fortegnslinjer!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

Nå kan jeg løse ulikheter med fortegnslinjer, men jeg hadde en prøve for noen uker siden(som vi ennå ikke har fått tilbake ...) hvor det var en oppgave a og b, hvor vi skulle løse to ulikheter.

Jeg løste begge med fortegnslinjer og er 100% sikker på at det var riktig dersom man skulle bruke fortegnslinjer da hehe...

SPØRSMÅL: er det sånn at man kan bruke fortegnslinjer på alle ulikheter selvom det ikke er andregradsulikheter som f.eks. x^2 + 2x - 3 > 0 .. takker for svar :))

Og kan noen gi meg svaret på disse to oppgavene fra prøva mi(tenker på de oppgavene hele tiden!!!) :

2a) I en trekant ABC er vinkel B = 40grader, BC = 4.0 cm og AC = 3.5 cm. Finn AB. (Jeg kom fram til at det er 2 løsninger her, gi meg svaret slik at jeg kan sjekke med det svaret jeg har vær så snill D: )

3c) Likningsett:

1: 2x + 2y = 2
2: x^2 + y^2 = 1 --> jeg fikk x1 = 1, y1 = 0, og x2 = 0, og y2 = 1 eller noe lignende ihvertfall :D


TAKKER FOR SVAR! Beklager for at det ble litt rotete, er bare desperat hehe
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex] 2a) \qquad \{5.438874683\}\,,\,\{0.689480861\}[/tex]

[tex]3c) \qquad \{x = 1\,,\, y = 0\}\,,\,\{x = 0\,,\, y = 1\}[/tex]

Og en kan tilnærmet alltid løse ulikheter med fortegnsskjema, (er jo og bare å sette inn noen tall og se om ting stemmer / tegne)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

TUSEN TAKK!!! AKKURAT HVA JEG FIKK!!! HER KOMMER 6ERN! :lol:
Onny
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 29/01-2012 15:23

Nebuchadnezzar skrev:[tex][tex][/tex]

Og en kan tilnærmet alltid løse ulikheter med fortegnsskjema, (er jo og bare å sette inn noen tall og se om ting stemmer / tegne)


Så ikke det her jeg ! Takk igjen. Jeg rakk ikke å teste svara fordi jeg så vidt rakk å bli ferdig med prøva! håper jeg ikke har slurva :)!
Svar