Transformasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Solen
Fibonacci
Fibonacci

Hei! Veit ikke helt hvordan jeg skal ta fatt på denne oppgaven og ville blitt kjempeglad om noen kunne hjelpt meg litt.

gitt transformasjonen [tex]T: P_1 -> P_2[/tex] gitt ved [tex]T(p(x))=xp(x)[/tex] [tex]P_1 og P_2[/tex] er vektorrom for første og andre ordre polynomer.

a) Er transformasjonen linear?

b) Hva vil koordinatene være for p(x)=1-2x i standard basisen for [tex]P_1 og P_2[/tex]?

c) Finn en transformasjon matrise for T. Bruk transformasjonsmatrisen til å formulere kordinatene til T(1-2x) i standardbasisen for [tex]P_2[/tex].
FredrikM
Poincare
Poincare

1) Sjekke om avbildningen er lineær. Dette betyr at du må sjekke om [tex]T(ap+bq)=aT(p)+bT(q)[/tex], der [tex]p,q[/tex] er polynomer og [tex]a,b[/tex] er skalarer.

2) Jeg regner med at med standardbasisen menes [tex]1,x,x^2,\cdots[/tex]. Det de spør om er egentlig koeffesientene til [tex]1,x,x^2[/tex] osv (disse er *basis*-elementer). (svar: (1,-2) i P_1).

3) En matrise for transformasjonen er gitt ved hva som skjer med basis-elementene i [tex]P_1[/tex]. Basiselementene er [tex]1[/tex] og [tex]x[/tex]. 1 sendes til [tex]x[/tex] og [tex]x[/tex] sendes til [tex]x^2[/tex], så matrisen er
[tex]\begin{pmatrix} 0 & 0 \\ 1 & 0 \\ 0 & 1 \end{pmatrix}[/tex].

Fra 2) kan vi nå regne ut at koordinatene til [tex]T(1-2x)[/tex] er gitt som produktet
[tex]\begin{pmatrix} 0 & 0 \\ 1 & 0 \\ 0 & 1 \end{pmatrix}\begin{pmatrix}1 \\-2 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 0 \\ 1 \\ -2 \end{pmatrix} [/tex].
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Solen
Fibonacci
Fibonacci

Takk for hjelpen!! :D
Post Reply