Vi har gitt tallet 123 215. Hvor mange ulike tall kan vi få ved å bytte om rekkefølgen av sifrene i dette tallet?
Jeg ser at dette er urodnet uten tilbakelegg. Tenker at man kan bruke binomialkoeffisienent. Hva blir da n og k? Litt vanskelig å se fordi tallet har to 1-tall. Hadde trodd n=5?
Uordnede utvalg- Sannsynlighet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Har en annen oppgave jeg lurer på:
I en matematikkgruppe er det 12 gutter og 14 jenter.
a) Alle er ute i friminuttet. Hvor mange måter kan de komme inn i klasserommet på når det ringer og de går inn en og en?
Slik jeg ser det blir n=k i en bimomialkoefissient, som resulterer i 1. Det er jo feil...
b) Det er 30 pulter i klasserommet. Hvor mange måter kan de sette seg ned på når de kan sette seg hvor de vil?
I en matematikkgruppe er det 12 gutter og 14 jenter.
a) Alle er ute i friminuttet. Hvor mange måter kan de komme inn i klasserommet på når det ringer og de går inn en og en?
Slik jeg ser det blir n=k i en bimomialkoefissient, som resulterer i 1. Det er jo feil...
b) Det er 30 pulter i klasserommet. Hvor mange måter kan de sette seg ned på når de kan sette seg hvor de vil?
6 tall totaltdudedude wrote:Tusen takk! Det ble riktig. Kan du forklare hvordan du tenkte?
2 enere, 2 toere, 1 treer og 1 femer
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
12+14=26dudedude wrote:Har en annen oppgave jeg lurer på:
I en matematikkgruppe er det 12 gutter og 14 jenter.
a) Alle er ute i friminuttet. Hvor mange måter kan de komme inn i klasserommet på når det ringer og de går inn en og en?
Slik jeg ser det blir n=k i en bimomialkoefissient, som resulterer i 1. Deter jo feil...
dvs
[tex]26![/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
ant måter:dudedude wrote:Har en annen oppgave jeg lurer på:
b) Det er 30 pulter i klasserommet. Hvor mange måter kan de sette seg ned på når de kan sette seg hvor de vil?
[tex]30*29*28*...*7*6*5=30P26=\frac{30!}{4!}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Hey! Jeg har just vært gjennom sannsynlighet selv, og slet ganske mye med forståelsen.
Det som hjalp meg til å faktisk skjønne hvorfor man gjør som man gjør kan jeg linke til:
http://ndla.no/nb/node/75664?fag=57934&meny=1116
Her finner du en teoridel som beskriver emnene innenfor sannsynlighet på S1 nivå
Det som hjalp meg til å faktisk skjønne hvorfor man gjør som man gjør kan jeg linke til:
http://ndla.no/nb/node/75664?fag=57934&meny=1116
Her finner du en teoridel som beskriver emnene innenfor sannsynlighet på S1 nivå

Det er ikke verre enn det du selv gjør det til 

Kan jeg spørre hvorfor dette er uordnet? Sånn jeg ser det, så har jo rekkefølgen noe å si. PER er ikke det samme som REP, på samme måte som 123215 ikke er det samme som 512321. Hadde blitt veldig takknemlig for svar av noen, ettersom dette er noe jeg ikke forstår meg på.dudedude wrote:Vi har gitt tallet 123 215. Hvor mange ulike tall kan vi få ved å bytte om rekkefølgen av sifrene i dette tallet?
Jeg ser at dette er urodnet uten tilbakelegg. Tenker at man kan bruke binomialkoeffisienent. Hva blir da n og k? Litt vanskelig å se fordi tallet har to 1-tall. Hadde trodd n=5?
