kombinatorikk Hjelp! Tentamen om få dager!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
mattekatt
Noether
Noether

Hei!

Trenger hjelp med en oppgave

Lillebror har fem kosedyr. Han vil sette dem ved siden av hverandre på en hylle. På hvor mange ulike måter kan han plassere kosedyrene?

Det eneste jeg har lært er å sette opp de ulike kobinasjonene, men sliter med dette.

Takk på forhånd! :)
Kork
von Neumann
von Neumann

Du er langt fra den eneste som har vanskeligheter med å "se" disse oppgavene.

Dersom du ser i formelsamlingen din under "Ordnet utvalg uten tilbakelegging - permutasjoner", eller noe lignende så tror jeg du klarer å løse oppgaven.

Det er lettest å løse kombinatorikk oppgaver ved å se sammenhengen mellom den forklarende teksten i formelsamlingen og oppgaven. Det er svært vanskelig å bare resonnere seg frem til et svar, syns jeg.
alexleta
Cantor
Cantor

Å sette opp alle kombinasjonene på slike oppgaver vil ta veldig lang tid.

Tenk slik:

Du har 5 foskjellige kosedyr. På den første plassen kan du velge mellom 5 kosedyr. På den andre plassen har du kun 4 igjen fordi du har satt et dyr på den første. På den tredje har du 3 å velge mellom, på den fjerde 2 og den siste 1.

Regnestykket blir derfor følgende: 5*4*3*2*1=120

Det er derfor 120 mulige kombinasjoner.
Kork
von Neumann
von Neumann

Hei igjen, jeg repeterte litt for meg selv og slenger like gjerne inn notatene her.

Si bamsene ligger i en kasse, du plukker en og en og stiller de på rekke.

Første gang du plukker har du 5 mulige utvalg

Neste gang du plukker kan du for hver av de 5 utvalgene velge mellom 4 stk.. Du har da 5·4=20 mulige utvalg.

Neste gang du plukker kan du for hver av de 20 valgene velge mellom 3 stk... Du har da 20·3=60 mulige utvalg.

Neste gang du plukker kan du for hver av de 60 valgene velge mellom 2 stk... Du har da 60·2=120 mulige utvalg.

Den siste gangen du plukker kan du for hver av de 120 valgene bare velge en, vi får ikke flere utvalg. 120·1=120

Jeg laget en tegning og, men bare med fire bamser:
Image
Post Reply