Hei!
Er det feil å påstå at den siste oppgaven i eksamenssettet er hakket vanskeligere enn de andre oppgavene?
Eksamen i matematikk R1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Personlig synes jeg den aller siste oppgaven i del 2 for H10 ikke var så vanskelig, men jeg tror de aller siste oppgavene i både del 1 og del 2 skal være litt mer vanskeligere enn de første oppgavene. Det er for å skille mellom kompetansenivået til elevene, slik at til og med de beste elevene også skal slite på de vanskeligere oppgavene. Men jeg har mange ganger gjort eksamener der kanskje den tredje av sjette oppgaven er aller vanskeligst, og at de siste er lette. Men hvis du tenker på vanskelighetsgraden på deloppgavene, vil jeg tro at de aller siste skal være vanskeligst i hver oppgave (unntatt oppg. 1, del 1).
Noen oppgaver er veldig vanskelige, ja, og noen går nesten utenfor pensum. Eksamen er som regel vanskeligere enn heldagsprøver, siden det går kun på kompetansemålene i R1, f. eks. Men du får ha lykke til, hvis du er i gang med eksamensoppgaver allerede nå, har du gode muligheter