Kongruens

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 175
Joined: 19/07-2011 17:10

Sliter litt med en oppgave som låter:

Oppgave:

Et tall [tex]x[/tex] er slik at [tex]x\equiv5(mod\,7)[/tex]

a, Vis at [tex]\quad 10\equiv3(mod\,7)[/tex]

b, Forklar at det fins et helt tall k slik at [tex]\quad 10x\equiv15+7k[/tex]

Noen som kunne gitt meg et tips? =)
Last edited by NiclasHellesenL on 21/04-2012 20:14, edited 3 times in total.
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

I den første antar jeg at du skal finne et sånt tall x? Da må du huske på hva kongruenstegnet betyr. Det betyr at det som står på venstre og høyre side skal gi samme rest etter vi har delt på modulusen, 7 i dette tilfellet. Kan du tenke deg et tall som har samme rest som 5 når vi deler på 7? (Hvilken rest har 5 når vi deler på 7?) I den andre oppgaven så tenker du på samme måte.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 175
Joined: 19/07-2011 17:10

Beklager, rettet på oppgave teksten nå =(
søren å mye trykk leifer jeg har i dag.
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Ok, hva er resten når du deler 3 på 7? Hva er resten når du deler 10 på 7?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 175
Joined: 19/07-2011 17:10

Er det lov å gjøre det så lett?

Må man ikke ha en slik kongruens likning?
(Tenker bare på oppgave a jeg da. La til b, så man kan se at den første setningen i oppgaven ikke er oppgave del a eller b, heller en informasjon).
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Det er selvfølgelig lov å gjøre det så lett! Matematikk skal ikke gå ut på å gjøre ting mer kompliserte enn de er. (Men av og til spør man om å gjøre ting på en spesiell måte, men det er ikke tilfellet her!)

På b) kan du ta utgangspunkt i kongruensen som er oppgitt for x og deretter "manipulere" den til å få det du skal vise. Dette har du kanskje gjort?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 175
Joined: 19/07-2011 17:10

neida, tenkte jeg bare skulle vente med b'en, til a var ferdig :)

Når jeg forsøker å manipulere [tex]x[/tex] til å bli [tex]10x[/tex] får jeg

[tex]10\cdot x\equiv5\cdot10(mod\,7)[/tex]

[tex]\,10x\equiv50(mod\,7)[/tex]

[tex]\,10x\equiv50-7\cdot7(mod\,7)[/tex]

[tex]\,10x\equiv1(mod\,7)[/tex]

[tex]\,10x=1+7k[/tex]

Isteden for 15 altså :P
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Huskt at du kan legge til et multiplum av 7 her

[tex]\,10x\equiv1(mod\,7)[/tex]

[tex]\,10x\equiv(1+2\cdot 7)(mod\,7)[/tex]

[tex]\,10x\equiv15(mod\,7)[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 175
Joined: 19/07-2011 17:10

ah så lurt (^^). Så ikke den :P
Post Reply