trenger hjelp til hvordan jeg regner det ut, står bare hvordan utregningen er hvis det er 2 kjente i boka. har prøvd forskjellige utregninger, men ikke noe som blir riktig.
1)
I et punkt i et elektrisk felt blir et elektron påvirket av en elektrisk kraft med verdien 4,0 nN og retningen vertikalt nedover.
a) hva er den elekstriske felststyrken på stedet?
b) hva er den elekstriske feltstyrken hvis vi fjerner elektronet ?
c) hva vil kraften i det samme punktet være på et lite legeme som har ladningen 4,8 * 10^-17 C?
svar: a) 2,5*10^10 N/C oppover B)2,5*10^10 N/C oppover C) 1,2 * 10^-6 N oppover.
2)
A) i fuktig luft blir molekyler ionisert hvis feltstyrken er 3,0 * 10^6 N/C. hva er da den elektriske kraften på et enverdig ion?
B)et elektron blir akselerert i et elektrisk felt. akselerasjonen er 1,5 *10^9 m/s^2 nordover. bestem verdien og retningen til den elektriske feltstyrken
svar : a) 4,8 * 10^-13 N b) 8,5 * 10^-3 N/C sørover
oppgave
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
I oppgave 1 er det snakk om litt pulsling med elementerladningen. Hva er denne? E(elektrisk felt som vektor) = F (Kraft som vektor) /q (ladningen)
Dette skulle man tro ville føre frem i 1 c også... men etter litt koking får jeg rett svar om jeg deler opp det lille legemet opp i et antall elemterladinger, og multipliserer dette med den kraften du har som utgangspunkt.
Dette skulle man tro ville føre frem i 1 c også... men etter litt koking får jeg rett svar om jeg deler opp det lille legemet opp i et antall elemterladinger, og multipliserer dette med den kraften du har som utgangspunkt.