Derivasjon, eksponentialfunksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
malef
Grothendieck
Grothendieck

[tex]f(x)=\frac{1}{\ln2}2^x-x[/tex]

Svaret er i følge fasit [tex]f^,(x)=2^x-1[/tex]

Jeg roter med å skrive om funksjonen slik: [tex]f(x)=\frac{2^x}{\ln2}-x \ \Leftrightarrow \ 2^x \cdot (\ln2)^{-1}-x[/tex]

Ser ikke hvordan jeg skal få dette til å bli i nærheten av fasitsvaret.

Ville vært veldig takknemlig om noen kunne vise hvordan jeg skal gå frem :)
Vektormannen
Euler
Euler

Hvordan går du så frem for å derivere da? Så langt har du jo bare skrevet om funksjonen litt. Jeg ser ikke helt grunnen til omskrivingen? Husk at [tex]\frac{1}{\ln 2}[/tex] bare er en konstant.

(Der du har skrevet ekvivalenspil skal du forresten ha et likhetstegn i stedet :P)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck

Det jeg mente å skrive, var [tex]f(x)=\frac{2^x}{\ln2}-x \ \Leftrightarrow \ f(x)=2^x \cdot (\ln2)^{-1}-x[/tex]. Det er vel ok? Takk for at du påpeker disse tingene også, forresten :)

Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre med konstanten, og det er derfor jeg har skrevet om funksjonen.

Jeg får fasitsvar om jeg gjør

[tex]f^,(x)=\frac{1}{\ln2}2^x \cdot \ln2 -1=2^x-1[/tex]

Da har jeg ganget med [tex]\ln2[/tex] etter formelen [tex](a^x)^,=a^x \cdot \ln a[/tex]

Så det betyr vel at konstanten bare kan strykes?
Vektormannen
Euler
Euler

Det er slik det skal gjøres ja, konstanten holdes utenfor:

[tex]f^\prime(x) = \frac{1}{ln 2} \cdot (2^x)^\prime - x^\prime = \frac{1}{\ln 2} \cdot \ln 2 \cdot 2^x - 1 = 2^x - 1[/tex].

Omskrivingen din har egentlig ikke noe med saken å gjøre?

[tex]f^\prime(x) = (\ln 2)^{-1} \cdot (2^x)^\prime - x^\prime = (\ln 2)^{-1} \cdot \ln 2 \cdot 2^x - 1 = 2^x - 1[/tex]

EDIT: Altså, dette er ikke noe annerledes enn om du skulle derivert [tex]f(x) = \frac{1}{2}x^2[/tex]. Da får du [tex]f^\prime(x) = \frac{1}{2} \cdot (x^2)^\prime = \frac{1}{2} \cdot 2x = x[/tex].
malef
Grothendieck
Grothendieck

Takk for hjelpen! Nå som jeg vet at konstanten skal holdes utenfor, ser jeg at omskrivningen var helt unødvendig. Nå er jeg klar for å øve videre :)
Vektormannen
Euler
Euler

Ah, da misforsto jeg deg litt. Det er en veldig grunnleggende regel som det er viktig å huske på. Generelt: [tex](cf(x))^\prime = c f^\prime(x)[/tex]. Når du derimot har et produkt hvor flere faktorer er funksjoner av [tex]x[/tex], da må du benytte produktregelen (hvis du kjenner til den.)
malef
Grothendieck
Grothendieck

Produktregelen er jeg ikke kommet til ennå, men den kommer snart :) Tusen takk for hjelpen!
Post Reply