Takker for svar! Her er et par til spørsmål jeg lurer på. Vil ikke fylle opp forumet med fysikkspørsmål, da holder jeg meg heller her.
Tok en midtsemester og den gikk mildt sagt i dass.
--------------------------------------------------------------------
I et område er det elektriske feltet
[tex] \mathbf{E}(x,y,z) \,=\, E_0 \left( \frac{x}{a} \, \hat{x} \, - \, \frac{y}{a} \hat{y} \, + \, \frac{2z}{a} \, \hat{z}\right) [/tex]
Her er [tex]E_0[/tex] og a konstanter. Hvor mye netto ladning er da inne i volumet avgrenset av [tex] 0 \, \leq , x \, \leq \, a, \ \ 0 \, \leq , y \, \leq \, 3a, \ \ 0 \, \leq , z \, \leq \, 2a[/tex] ?
Fasit: [tex]Q = 12 \epsilon_0 E_0 a^2[/tex]
Området er sevlsagt en boks med sidelengder [tex]a[/tex], [tex]2a[/tex] og [tex]3a[/tex]. Videre tenkte jeg at jeg bare trengte å integrere det elektriske feltet over denne boksen. Men dette ble feil. Altså jeg satt opp
[tex]\int_0^a \int_0^{2a} \int_0^{3a} E_0 \left( \frac{x}{a} \, \hat{x} \, - \, \frac{y}{a} \hat{y} \, + \, \frac{2z}{a} \, \hat{z}\right) \, \mathrm{d}z \, \mathrm{d}y \, \mathrm{d}x = 6a^2[/tex].
Men ser ikke noen måte dette kan bli riktig på. Videre tenkte jeg å bruke gauss lov på hver av de 6 flatene, da får jeg fortsatt [tex]6a^2[/tex].
Noen tips til denne oppgaven ?
Ei metallkule har radius [tex]R[/tex] og negativ ladning [tex]-Q[/tex]. Kula er belagt med et lag elektrisk nøytral plast (dvs: dielektrikum) med tykkelse [tex]2R[/tex] og relativ permittivitet [tex]\epsilon_r = 2[/tex]. Utenfor plastlaget er det et metallisk kuleskall med tykkelse [tex]R[/tex] og netto ladning [tex]-Q[/tex]. Hvor mye ladning befinner seg på ytre overflate av dette metalliske kuleskallet?
Litt usikker på denne og. Her tenkte jeg at siden vi har plast, så vil all ladningen legge seg på overflaten av kulen. Slik at den totalle ladningen på kula blir [tex]-2Q[/tex]. Tenker jeg rett her? Ble usikker på grunn av plasten og den relative permiteten.
I oppgave [tex]2[/tex], hva er det elektriske feltet [tex]E[/tex] i punktet [tex]P[/tex], dvs i avstand [tex]2R[/tex] fra systemets sentrum (origo)?
Igjen her føler jeg at jeg er ute på viddene. Tenkte atter en gang å benytte meg av gauss lov. Legger en gaussflate utenfor den ytterste sirkelen slik at
[tex]\frac{Q}{\epsilon} = \oint \mathbf{E} \cdot \mathrm{d}\mathbf{A}[/tex]
[tex]\frac{-2Q}{2\epsilon_0} = E \oint \mathrm{d}A[/tex]
[tex]-\frac{Q}{\epsilon_0} = E 4 \pi R^2[/tex]
[tex]-\frac{Q}{\epsilon_0 4 \pi} \frac{1}{R^2} = E[/tex]
Bruker at avstanden er 2R slik at
[tex]-\frac{Q}{\epsilon_0 16 \pi} \frac{1}{R^2} = E[/tex]
Fasit sier at svaret skal være [tex]-Q \hat{r} / 32 \pi \epsilon_{0} R^2[/tex]. Hvor er feilen min ?
--------------------------------------
Kommer med flere spørsmål snart, må bare regne litt mer først.