Oppg: Integrate the given function over the given surface.
Parabolic sylinder G(x,y,z) = x, over the parabolic cylinder y = x^2, 0<x<2, 0<z<3.
Skjønner at jeg først må finne en parametrisering r. Men sliter med å finne noe sånt. Tenker at x = rcos(theta), y = rsin(theta) men hva blir z?? z er vel ikke gitt på noen som helst måte i oppg teksten, bortsett fra at den skal være mellom 0 og 3?
Overflateintegral
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Tusen takk!
Har litt mer spørsmål jeg (sjokk)!
Har på en måte fått til oppgaven, men skjønner ikke helt hvorfor det må bli sånn. Er hovedsakelig å sette riktig grense jeg ikke skjønner her.
Use a parametrization to find the flux across the surface in the given direction.
Parabolic sylinder outward (normal away from the x-axis) through the surface cut from the parabolic cylinder by the planes .
Jeg har satt parametriseringen til å være:
Ender da til slutt opp med integralet:
Fluks =
Grensen til x er åpenbart mellom 0 og 1. Men hva med y??
Jeg tenker at siden vi har gitt og , så får man at y = [symbol:plussminus] 2, og at grensen blir fra -2 til 2. MEN for å få riktig svar må grensen gå fra 0 til 2. Hvorfor det??
Har litt mer spørsmål jeg (sjokk)!
Har på en måte fått til oppgaven, men skjønner ikke helt hvorfor det må bli sånn. Er hovedsakelig å sette riktig grense jeg ikke skjønner her.
Use a parametrization to find the flux
Parabolic sylinder
Jeg har satt parametriseringen til å være:
Ender da til slutt opp med integralet:
Fluks =
Grensen til x er åpenbart mellom 0 og 1. Men hva med y??
Jeg tenker at siden vi har gitt