Hei.
Jeg får til alt som har med matematiske utregninger å gjøre i fysikken jeg jobber med, men roter av og til litt med oppgaver hvor man skal forklare feonmener skriftlig. Har et lite spørsmål angående en oppgave:
En lukket ledersløyfe er plassert vinkelrett på feltlinjene i et homogent magnetfelt med feltstyrke B. Vi kan tegne dette som et rektangel på et papir, og magnetfeltet virker inn i papiret. Lederstykket er til høyre i rektangelet.
Lederstykket [tex]M[/tex] har massen [tex]m = 0,16 kg[/tex] og lengden [tex]l = 0,40 m[/tex]. Det kan gli uten friksjon på de parallelle lederne. Resistansen i ledersløyfen er [tex]R = 0,18 \Omega[/tex]. Først holder vi feltstyrken [tex]B[/tex] konstant lik [tex]0,75 T[/tex] og lar [tex]M[/tex] ligge i ro i posisjonen [tex]s = 0,10 m[/tex] (fra venstre side i rektangelet). Så lar vi den magnetiske feltstyrken øke med [tex]0,060 T[/tex] på [tex]0,10 s[/tex]. Da kommer lederstykket [tex]M[/tex] i bevegelse. Finn akselerasjonen (størrelse og retning) i startøyeblikket.
OK. Jeg klarte å finne akselerasjonen. Brukte at
[tex]\epsilon = -\frac{A(B_2 - B_1)}{0,1}[/tex]
[tex]I = \frac{\epsilon}{R}[/tex]
og:
[tex]a = \frac{IlB}{m}[/tex].
Fikk da svaret [tex]a = 0,25 m/s^{2}[/tex] som også stemmer med fasit.
Problemet er å finne retning. Jeg har forstått det slik at når fluksen øker (noe den gjør her ettersom [tex]B[/tex] øker), så vil det induserte magnetfeltet virke mot det eksisterende magnetfeltet. Høyrehåndsregelen gir da at strømretning må være mot klokken i kretsen (vi holder tommelen OPP av papiret og krummer fingrene). Men hvordan kan dette si meg noe om retningen lederen vil bevege seg? Fasiten sier at det skal være mot venstre, men klarer ikke å se hvordan jeg kan vise dette.
Setter stor pris på hjelp!
Fysikk - retning i magnetfelt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Det induseres som du sier en strøm mot klokken. Netto magnetisk felt peker inn i papirplanet. Da gir [tex]\vec{F} = I\vec{l} \times \vec{B}[/tex] at retningen må være mot venstre (høyre hånd peker i strømretningen, bøy fingrene nedover, tommelen peker mot venstre.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Ah, selvsagt! Argh. Har holdt på i to dager nå med å løse oppgaver om induksjon hvor man kun fokuserer på retning av magnetfelt og strøm før jeg gjorde denne oppgaven. Glemte helt å tenke på den elementære høyrehåndsregelen. Huff og huff (graver seg ned. . .)
Takk for svar
Takk for svar