Kjapt enkelt spm ang varians og normalfordeling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Image

Spørsmål:

Her skriver faglæreren at variansen: [tex]$${\sigma ^2} = 0.2$$[/tex]

For varians skrives som [tex]$${\sigma ^2}$$[/tex] og standardavvik skrives som [tex]$${\sigma}$$[/tex].

Fortsatt enige?

Løsningsforslag av lærer:

Image

Hvorfor setter ikke læreren min inn: [tex]$$X \sim N\left( {2,{{\left( {0.1} \right)}^2}} \right)$$[/tex] og ikke kun: [tex]$$X \sim N\left( {2,\left( {0.1} \right)} \right)$$[/tex] ?
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
2357
Lagrange
Lagrange

Skrotpost.
Last edited by 2357 on 15/05-2012 20:35, edited 2 times in total.
2357
Lagrange
Lagrange

Enheten for varians skulle jo vært [tex]kg^2[/tex], så det er mulig å argumentere for at skrivefeilen i oppgaven ligger i navnet på parameteren og ikke i enheten, men jeg tipper læreren din har bare fått det for seg at det var standardavviket som ble oppgitt.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

2357 wrote:Enheten for varians skulle jo vært [tex]kg^2[/tex], så det er mulig å argumentere for at skrivefeilen i oppgaven ligger i navnet på parameteren og ikke i enheten, men jeg tipper læreren din har bare fått det for seg at det var standardavviket som ble oppgitt.
Thx m8 - dagen før eksamen og jeg trenger virkelig ikke noen skrivefeiler å konsentrere meg om nå. dvs, det setter jo kunneskapen på prøve :roll:

hehe
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply