sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta

hei jeg lurte på hvordan man skal tenke når man regner ut denne oppgaven? :)
jeg har også løsningforslag, men forstod ikke hvordan den klarer å tenke det ut :p

1) det er 130personer som ønsker at idrettslaget skal lage ballbinge. og det er 240mennesker totalt i idrettslaget. det vil si 110 personer ønsker det ikke.

styret i idrettslaget setter som krav at minst 75% av medlemmene må ønske ballbinge dersom de skal godkjenne planene. fotballgruppe prøver å verve nye medlemmer som ønsker ballbinge.

a) hvor mange slike medlemmer må fotballgruppe vere for at kravet fra stryet skal innfris?

på fasiet står det at man skal sette inn x, ved ((130+x/240+x))=0.72
jeg skjønner ikke hvorfor man skal sette inn x her :p
Is it better to try and fail than to not try at all !
Kork
von Neumann
von Neumann

Det blir vel egentlig ikke sannsynlighet, men likningen P=G/A kan vi bruke likevel.

[tex]$$P = \frac{{Gunstige}}{{Alle}}$$[/tex]

Her vil P=1 tilsvare at 100% av totalen vil ha ballbinge, P=0,75 betyr at 75% av totalen vil ha ballbinge.

Når de verver nye medlemmer som vil ha ballbinge må vi plusse de på gruppen som vil ha ballbinge, men vi må også plusse de på totalen, for selvom de tilhører en gruppe tilhører de jo også totalen. Vi vet ikke hvor mange det er enda så vi kaller antallet x.

[tex]$$P = \frac{{130 + x}}{{240 + x}}$$[/tex]

Siden vi vet at vi trenger en andel på 75% må vi sette uttrykket lik 0,75

[tex]$$\frac{{130 + x}}{{240 + x}} = 0,75$$[/tex]

nå finner vi den ene verdien av x som oppfyller likningen. Denne verdien av x er antallet som må værves for at akkurat 75% av totalen skal ønske seg ballbinge.
Mathematics is the gate and key to the sciences.
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta

takk :D
Is it better to try and fail than to not try at all !
Post Reply