Sorry hvis det blir mye fysikk, men har eksamen i faget på torsdag.
En oppgave lyder:
Monokromatisk lys (alle fotonene har samme bølgelengde [tex]\lambda[/tex]) treffer en metallplate. Arbeidet som trengs for å rive løs et elektron er [tex]W_L = 0,94 eV[/tex].
a) Et foton river løs et elektron. Hvor lang er den lengste bølgelengden dette fotonet kan ha?
Slik jeg ser det så ville jeg brukt: [tex]hf = W_L + E_k[/tex]
I dette tilfellet er vi ut etter den lengste bølgelengden, som gir den laveste energien. Det vil da si at elektronet løsrives, men da er all energien oppbrukt og elektronet får ingen fart. Ergo; [tex]E_k = 0[/tex].
Slik jeg ville satt opp formelen, så hadde jeg brukt at [tex]f = \frac{c}{\lambda}[/tex], og løst med hensyn på [tex]\lambda[/tex], og fått [tex]\lambda = \frac{hc}{W_L}[/tex]
Det jeg da lurer på er hvordan [tex]W_L[/tex] skal skrives. For det er vel ikke bare å sette inn 0.94 eV der nede og få riktig svar, for det må jo en Joule-verdi til i nevner der for å få riktig benevning i svaret.
Denne sparker meg litt i leggen...
Fotoelektrisk effekt
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
[tex]1 \text{eV} = 1 \cdot 1.602 \cdot 10^{-19} \text{C} \cdot 1 \text{V} = 1.602 \cdot 10^{-19} \text{J}[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Det stemmer (og er selvfølgelig i tråd med definisjonen av spenning som forskjellen i potensiell energi per ladning.) 

-
- Euler
Nope..