Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei!
Jeg sitter i finværet og regner på eksamensoppgaver
Jeg traff på en oppgave som får meg til å stille spørsmålet:
Må en tegne en slik graf nøyaktig, eller kan man bare skissere og ta ca. utgangspunkt i tegningen på vedlegget? Dette er del.1, og det vil jo gå mye tid på å tegne grafen nøyaktig, framfor å bare skissere.
Du tegner så godt du kan og tar utgangspunkt i det resten av oppgaven. Sensor sin oppgave er å bedømme om den linja er grei nok, og bedømme videre hvordan du har utført resten av deloppgavene.
Du kan selvsagt ende opp med svar som er litt annerledes enn alle andre, men det er sensor klar over når det gis slike oppgaver på eksamen.
Halla!
Har en likning i del.1 som jeg ikke får til:
Lars er 2år eldre enn Per. Anne er dobbelt så gammel som Lars. Til sammen er de 30år. Hvor gamle er Per, Lars og Anne?
Jeg tenker slik:
La Lars være x.
Per=2+x
Anne=2x
Regne disse ut en om gangen
2+x=30=28
2x=30=15
Men dette blir feil. Fordi Anne som er 2x år eldre enn Lars, kun er 15? og Per blir 28? Så dette går jo ikke opp i opp. Må jeg ha alle verdiene i samme likning?
Sammen:
2+x+2x=30
x+2x=28
3x=28
x=9,3
Lars er 9,3 år gammel.
Per blir da 9,3+2=11,3år
Anne blir=9,3 * 2=18,67år
Du har lest av oppgaven feil. Lars er 2 år eldre enn Per, ikke omvendt. Per er altså x år gammel, og Lars er da x + 2 år gammel. Ettersom Anne er dobbelt så gammel som Lars, som er x + 2 år gammel, må hun være 2(x + 2) år gammel. Når du i tillegg vet at de til sammen er 30 år, så kan du sette opp likningen
[tex]x + (x + 2) + 2(x + 2) = 30[/tex]
[tex]2x + 2 + 2x + 4 = 30[/tex]
[tex]4x = 24[/tex]
[tex]\underline{x = 6}[/tex]
Per er da [tex]x = 6[/tex] år gammel, Lars er [tex]x + 2 \quad \Rightarrow \quad 6 + 2 = 8[/tex] år gammel, og Anne er [tex]2(x + 2) \quad \Rightarrow \quad 2(6 + 2) = 2(8) = 16[/tex] år gammel. For å sjekke at dette stemmer kan du finne ut om de er 30 år til sammen, noe de er.