Deriver g(x)=ln(1/(1-x))
Her prøvde jeg først å gjøre om til (1/(1/(1-x)))', for så å derivere videre, men fikk feil svar. Fasiten sier (1/(1-x)). Hjelp?
Takk for svar
Derivasjonsoppgave R1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
For kompletthet
[tex]f(x) \, = \, \log\left( \frac{1}{1 - x}\right) [/tex]
Vi husker at [tex]\Bigl( \log \bigl[ g(x) \bigr] \Bigr)^\prime = \frac{g^\prime(x)}{g(x)}[/tex]
slik at
[tex]f^\prime(x) \, = \, \frac{\left( \frac{1}{1 - x} \right)^\prime }{\frac{1}{1 - x}}[/tex] Videre er [tex]\left( \frac{1}{1 - x} \right)^\prime = \frac{1}{(1-x)^2} [/tex] Så vi får endelig at
[tex]f^\prime(x) \, = \, \frac{\left( \frac{1}{1 - x} \right)^\prime }{\frac{1}{1 - x}} \, = \, \frac{\frac{1}{(1-x)^2}}{\frac{1}{1-x}} = \frac{1}{1-x} \, = \, - \frac{1}{x-1}[/tex]
som ønsket.
Lure omforminger er alltid bra, og selv ville jeg gjort det som alex`s sa.
dog er det ikke alltid dette fungerer, og da må en kunne derivasjonsreglene sine på rams. Eksempelvis
[tex]s(t) = \log\left( x + \sqrt{ a^2 + x^2 \right) [/tex] og [tex] r(t) = \sqrt{ x + \sqrt{x^2 + 1}[/tex]
[tex]f(x) \, = \, \log\left( \frac{1}{1 - x}\right) [/tex]
Vi husker at [tex]\Bigl( \log \bigl[ g(x) \bigr] \Bigr)^\prime = \frac{g^\prime(x)}{g(x)}[/tex]
slik at
[tex]f^\prime(x) \, = \, \frac{\left( \frac{1}{1 - x} \right)^\prime }{\frac{1}{1 - x}}[/tex] Videre er [tex]\left( \frac{1}{1 - x} \right)^\prime = \frac{1}{(1-x)^2} [/tex] Så vi får endelig at
[tex]f^\prime(x) \, = \, \frac{\left( \frac{1}{1 - x} \right)^\prime }{\frac{1}{1 - x}} \, = \, \frac{\frac{1}{(1-x)^2}}{\frac{1}{1-x}} = \frac{1}{1-x} \, = \, - \frac{1}{x-1}[/tex]
som ønsket.
Lure omforminger er alltid bra, og selv ville jeg gjort det som alex`s sa.
dog er det ikke alltid dette fungerer, og da må en kunne derivasjonsreglene sine på rams. Eksempelvis
[tex]s(t) = \log\left( x + \sqrt{ a^2 + x^2 \right) [/tex] og [tex] r(t) = \sqrt{ x + \sqrt{x^2 + 1}[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk