Trenger tips til å løse en oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rembrandt
Descartes
Descartes

Oppgave 3 (6 poeng)
En sirkel med sentrum i S er innskrevet i en rettvinklet  ABC . Sidene i trekanten tangerer
sirkelen i D, E og F . Linjen AS skjærer EF i G og ED i H .
En setning i geometrien sier at da er AD  AE .
a)
1) Forklar at vinkel GHE er 90 grader
2) Bestem vinkel HEG og vinkel HGE

Oppgave 3
http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... R1_H11.pdf
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler

1) Se på trekantene ADH og AEH. Hva kan du si om disse?

2) Vinkel HEG er lik vinkel DEF, som er en periferivinkel. Hvilken bue spenner den over?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck

Kjære rembrandt, kan du være så snill å gi innleggene dine informative overskrifter? Vi er flere som jobber med det samme og kan ha god nytte av svarene du får. Det blir også lettere for deg selv å gå tilbake og se på dine egne tråder :) Det er ikke lett når alle heter "Trenger hjelp" eller "Trenger tips" :wink:
rembrandt
Descartes
Descartes

Jeg ser at ADH og AEH er formlike siden linjen AS deler dem i to.

Jeg sliter med sånne type oppgaver og trenger hjelp.

Jeg ser den periferivinkelen som er 45 av 90 grader.

HEG og HGE er 45 grader....det ser jeg, problemet er hvordan skal jeg sette ord på slike ting?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Post Reply