Et enkelt og greit spørsmål:
Har en derivasjonsoppgave hvor svaret er:[tex] (6x^2+3)*e^x^2[/tex]
Er det godkjent måte å skrive svaret på, eller bør jeg faktorisere ytterligere:
[tex]3(2x^2+1)*e^x^2[/tex]
Trodde selv det siste alternativet var best, men ser i fasiten til Sinus at de har ført svaret på samme måte som jeg gjorde øverst.
Føring derivasjonsoppgaver R1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du bør faktorisere, det ser mer proft ut og viser dine skjulte kunnskaper i faget....
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Jeg har som tommelfingerregel å alltid faktorisere så mye jeg kan. For det første så er faktoriserte uttrykk lettere å jobbe med hvis svaret i oppgaven skal brukes videre. For det andre, så er det fort gjort for sensor å se at du har skjønt nettopp dette.
Er du virkelig i tvil på eksamen, skriv det. Sensor er en person som kan å lese, og hvis du forklarer at du foretrekker det ene uttrykket over det andre, så taper du ingenting på det
Er du virkelig i tvil på eksamen, skriv det. Sensor er en person som kan å lese, og hvis du forklarer at du foretrekker det ene uttrykket over det andre, så taper du ingenting på det