Føring derivasjonsoppgaver R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
ZizouJR
Cayley
Cayley

Et enkelt og greit spørsmål:

Har en derivasjonsoppgave hvor svaret er:[tex] (6x^2+3)*e^x^2[/tex]

Er det godkjent måte å skrive svaret på, eller bør jeg faktorisere ytterligere:

[tex]3(2x^2+1)*e^x^2[/tex]

Trodde selv det siste alternativet var best, men ser i fasiten til Sinus at de har ført svaret på samme måte som jeg gjorde øverst.
rembrandt
Descartes
Descartes

Du bør faktorisere, det ser mer proft ut og viser dine skjulte kunnskaper i faget....
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan

Du gjør uttrykket verken kortere eller penere ved å faktorisere det i dette tilfellet, så det er egentlig ingen grunn til å gjøre det.
Aleks855
Rasch
Rasch

Jeg har som tommelfingerregel å alltid faktorisere så mye jeg kan. For det første så er faktoriserte uttrykk lettere å jobbe med hvis svaret i oppgaven skal brukes videre. For det andre, så er det fort gjort for sensor å se at du har skjønt nettopp dette.

Er du virkelig i tvil på eksamen, skriv det. Sensor er en person som kan å lese, og hvis du forklarer at du foretrekker det ene uttrykket over det andre, så taper du ingenting på det ;)
Image
Post Reply