Litt Geometri

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Miri
Noether
Noether

Jeg lurer på korder i en sirker:
Er radien i en sirkel en korde?
Er diameteren i en sirkel en korde?

:D

Også lurer jeg på en trekant der vinklene er 30, 60, og 90 grader.
Ikke sant når du skal finne hypotenusen i slike vinkler så må du gange den minste kateten med 2. Og dersom du skal finne den minste kateten
må du dele hypotenusen på 2.
Men jeg lurer på hvordan man regner ut den tredje siden i en trekant med 30 60 og 90 grader
ThomasB
Guru
Guru

En korde er en linje som går mellom to punkter på sirkelen (sirkelperiferien). Derfor er radien ikke en korde (den ene enden starter i sentrum og ikke på sirkelen). Hvis du tegner diameteren er det en korde, da den starter og slutter på selve sirkelen.

I en 30-60-90-trekant er den minste kateten halvparten av hypotenusen. Den lengste kateten er [([rot][/rot]3)/2]*hypotenusen. Det kan du finne ut ved Pygatoras...
Guest

Miri wrote:Jeg lurer på korder i en sirker:
Er radien i en sirkel en korde?
Er diameteren i en sirkel en korde?

Også lurer jeg på en trekant der vinklene er 30, 60, og 90 grader.
Ikke sant når du skal finne hypotenusen i slike vinkler så må du gange den minste kateten med 2. Og dersom du skal finne den minste kateten
må du dele hypotenusen på 2.
Men jeg lurer på hvordan man regner ut den tredje siden i en trekant med 30 60 og 90 grader
:idea: :roll: :twisted: :!: :arrow: :evil: :P :shock: 8-)
Post Reply