Berømte Bygninger

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
NoGFX
Pytagoras
Pytagoras

Er det noen som vet om noen berømte bygninger som det er mulig å regne ut areal volum eller overflate på og kan dere gi meg nøyaktig mål?
Jeg har gjort kheops pyramiden men jeg trenger en eller annen berømt bygning til
NoGFX
Pytagoras
Pytagoras

noen som f.eks vet om jeg kan lage noen algebra\likninger\overflate\økonomi\volum\areal oppgaver angående Taj Mahal?
Kork
von Neumann
von Neumann

Taj Mahal - Wikipedia wrote:Bygningskomplekset ligger inntil en cirka 300 × 300 meter stor, strengt formet hage med opphøyede ganger som deler inn hver fjerdedel i seksten nedsenkede blomsterrabatter.
Kanskje? :wink:
Mathematics is the gate and key to the sciences.
NoGFX
Pytagoras
Pytagoras

Kork wrote:
Taj Mahal - Wikipedia wrote:Bygningskomplekset ligger inntil en cirka 300 × 300 meter stor, strengt formet hage med opphøyede ganger som deler inn hver fjerdedel i seksten nedsenkede blomsterrabatter.
Kanskje? :wink:
Å finne ut arealet av hagen vil jo bli en UTROLIG enkel oppgave. 300* 300....

Har du noen tips på hvordan jeg kan finne ut arealet av Eiffel tårnet?

denne linken bør være til hjelp http://www.slideshare.net/Mariatd98/sur ... ffel-tower

eller arealet av colloseum?
Aleks855
Rasch
Rasch

NoGFX wrote: Har du noen tips på hvordan jeg kan finne ut arealet av Eiffel tårnet?

Arealet av Eiffeltårnet? Nå tror jeg du er ute på bærtur. Eiffeltårnet består jo av hundrevis av bjelker :P
Image
NoGFX
Pytagoras
Pytagoras

Aleks855 wrote:
NoGFX wrote: Har du noen tips på hvordan jeg kan finne ut arealet av Eiffel tårnet?

Arealet av Eiffeltårnet? Nå tror jeg du er ute på bærtur. Eiffeltårnet består jo av hundrevis av bjelker :P
Hva med Arealet av Colosseum?.. Hvilken form et det?
Aleks855
Rasch
Rasch

Grunnflaten til Colosseum er ovalt, altså en ellipse. Det er litt mer interessant enn en firkanta grunnflate, men ikke spesielt vanskeligere. Bare at utregninga inneholder pi. Og det i seg selv er ganske interessant.

EDIT: Synes jeg da! :)
Image
Post Reply