Rakettfysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz

Hei.

Står litt fast på følgende oppgave:

What fraction of its initial mass would a rocket have to burn as fuel in order to accelerate in a straight line from rest to the speed of its own exhaust gases?

Fra tekstboken er det utledet formelen:

[tex]\vec{v}(T) -\vec{v}(0) = - ln(\frac{m(0)}{m(t)}) \vec{v}_e[/tex]

Hvor [tex]\vec{v}_e[/tex] er farten til gassen som slippes ut.

Her har jeg tenkt som følger: Vi vet at raketten starter fra ro. Atlså må [tex]\vec{v}(0) = 0[/tex]. Videre ønsker vi å vite når raketten har samme fart som gassen, altså vil vi at [tex]\vec{v}(T) = \vec{v}_e[/tex]. Dette gir da formelen:

[tex]\vec{v}_e = -ln(x)\vec{v}_e[/tex].

[tex]ln(x) = -1[/tex]

[tex]x = \frac{1}{e}[/tex]

Men i følge fasiten skal svaret være:

[tex]\frac{e - 1}{e}[/tex]

Altså må jeg gjøre noe feil i resonneringen over. Dersom noen kan hjelpe meg vil jeg være svært takknemlig!
Vektormannen
Euler
Euler

Du skal finne ut hvor stor del av den opprinnelige massen som brennes opp. Det er ikke forholdet [tex]\frac{m(0)}{m(t)}[/tex], men forholdet [tex]\frac{m(0) - m(t)}{m(t)}[/tex]!

En annen ting er at du glemmer (?) at [tex]\vec{v}[/tex] og [tex]\vec{v}_e[/tex] har motsatte retninger.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
krje1980
Leibniz
Leibniz

Tusen takk! Nå fikk jeg det til :). Er et par uker siden jeg jobbet med fysikk, så merker jeg er litt rusten.
Post Reply