R2 til høsten

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
nick
Fibonacci
Fibonacci

Hei,

Jeg hadde p-matte i førsteklasse, så har jeg nå hatt et år i USA som utvekslingsstudent. Der hadde jeg Algebra 2, noe som skulle tilsvare s1-matte. Har planlagt å jobbe meg igjennom S2-matte i sommer, slik at jeg kan begynne på R2 til høsten. Spørsmålet mitt blir da om det er noen som kan gi meg råd om hvilke temaer jeg burde gjøre og ikke? Er det noen temaer i S2-boken jeg kan hoppe over? Økonomidelen kan jeg vel hoppe over?

Dette var pensumet jeg hadde i Algebra 2 sånn ca: http://www.mathsisfun.com/links/curricu ... bra-2.html
fuglagutt
Fermat
Fermat

Det viktigste før du begynner på R2 er å kunne derivasjon. Det er veldig sentralt i flere av temaene der, både ved funksjonsdrøftning, men også intergrasjon. Jeg ville brukt mye tid på å bli stødig på det.

Ellers så vil du ha godt av å gå gjennom vektorregning. Jeg er ikke sikker på om dette er en del av S-matte, så du vil evt. måtte bruke R1 boka for å få et godt grunnlag. I R2 blir vektorregningen utvidet til rommet, og en forståelse av planvektorer er veldig godt å ha for å forstå hvordan vektorer i rommet fungerer.

Kapitlet om følger og rekker vil du finne i både S2 og R2. Ellers tror jeg det meste er ganske greit :)
svinepels
Descartes
Descartes

Er antakelig mye lurere av deg å lese på R1 istedenfor S2 hvis du skal fortsette med R2.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Post Reply