Annuitetslån

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Gjest

Heisann.

Trenger litt hjelp med en oppgave.

a) Du opptar et annuitetslån på kr 500 000 kr, månedsrenten er 2 %, lånet skal nedbetales i løpet av 5 år. Hvor stort blir terminbeløpet når:

i) Du betaler månedlige terminer, første gang om 1 måned.

ii) Du betaler halvårlige terminer, første gang om et halvt år.

Den første tror jeg at jeg har klart å regne ut selv :D

K = 500000 * (1.02^60*0.02/1.02^60-1)
K = 14383.98291
håper dette stemmer...

Det jeg lurer på er hvordan den formelen blir seende ut når det er halvårlig terminer, mens renter er per måned??? Dette har jeg vel strengt tatt lært en gang, men det har gått i glemmeboka som så mye annet
:oops:
Noen som kan gi et lite hint?
rikardo
Fibonacci
Fibonacci

hvis mndrenta er 2, så ganger du den med 6 for å få halvårige renter. Så bruker du bare formelen for geometriske rekker..
mvh.
Christian Rikardson
Guest

Du får da 59 avdrag og ikke 60 :wink:
Gjest

Heh... Selvsagt :oops:
Takker for all hjelp!
Bodø

Det stemmer ikke at du får bare 59 avdrag, du får 60! 1 gang pr. måned i fem år, er seksti terminer, uansett NÅR du begynner å betale....
Guest

Det er ikke sant, hvis du tar opp et lån den 1.nov 2005 og det skal være nedbetalt 1. nov 2010 og du begynner å betale den 1 des 2005. hvor mange avdrag får du da??
littleinå

det blir 60 terminer. La oss forkorte perioden og si at du tar opp et lån som skal nedbetales over to år den 1. desember 2005, 1. avdrag er 1. januar 2006, siste den 1. desember 2007. Da blir avdragene: jan(1. avdrag), feb(2), mar(3), apr, mai, jun, jul, aug, sept, okt, nov, des(12), jan, feb, mar, apr, mai, jun(18), jul, aug, sep, okt, nov, des-2007(24. avdrag). Altså 24 avdrag totalt... Da vil man også få 60 over 5 år, ikke 59.
Post Reply