Hei.
Jeg står helt fast på en oppgave! Har slitt i over 40 minutter nå, men får ikke oppgaven til å gå opp.
Vi har en kjernereaksjon hvor en Poloniumisotop sender ut en alfapartikkel slik at rekasjonen gir Pb og He. Pb har 206 nukleoner, hvorav 82 er protoner. He har 4 nukleoner, hvorav 2 er protoner.
Poloniumkjernen lå i ro før prosessen. Når reaksjonen har funnet sted beveger Pb-kjernen og He-kjernen seg i motsatte retninger med like stor bevegelsesmengde. Hvor stor er denne bevegelsesmengden? (Hint: [tex]E_k = \frac{p^2}{2m}[/tex])
Jeg får virkelig ikke denne oppgaven til å gå opp. Uansett hvor mye jeg vrir og vender på formelen over, så får jeg alltid to likninger med tre ukjente ([tex]p, v_1, v_2[/tex]). Dersom noen kan hjelpe meg her så setter jeg stor pris på det. Står virkelig bom fast her!
Fysikk - bevegelsesmengde
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Vel, den relativistiske totalenergien er jo bevart, så [tex]m_{plutonium}c^2=E_{k1}+m_1c^2+E_{k2}+m_2c^2[/tex], der [tex]E_{ki}[/tex] og [tex]m_ic^2[/tex] er hhv. kinetisk og hvileenergi(altså energien som svarer til massen utfra den kjente e=mc^2) til produktene.
Siden bevegelsesmengdene til helium og bly er de samme, blir dette 1 ligning med 1 ukjent.
Siden bevegelsesmengdene til helium og bly er de samme, blir dette 1 ligning med 1 ukjent.