Kan noen vise meg utregning på:
[tex](x^2/3 + 5x/6) : x/12[/tex]
Prøvde å få brøkene på linje, men fikk det ikke til, beklager om brøken er vanskelig å tyde. Sliter med å skjønne utregningen på denne.
Rasjonale uttrykk
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Laga et løsningsforslagpå oppgaven, så håper det hjelper. Du får si fra hvis du er usikker på noen av stegene som ble gjort!
Veldig kjekt å få det forklart! Jeg har den samme utregningen helt fram mot slutten, hvor du bruker gullfargen. (2x^2 + 5x) .2/x Her ble jeg stående fast. Du sa du faktorisert ut xene, er det da 2x^2 med 5x du tar bort? Som gjør at 2x blir stående igjen med 5? Så er det jo bare å gange med 2 og så står man igjen med 4x +10?
Trodde man forkortet ovenfra og ned, men man kan forkorte på samme linje og?
Trodde man forkortet ovenfra og ned, men man kan forkorte på samme linje og?
Du blander faktorisering og forkorting.
Å forkorte er i grunn å fjerne faktoren 1 fra et ledd. I videoen Aleks laget for deg, ser du at han stryker 12 mot 6. Det han egentlig gjør er å skrive om (faktorisere) 12 til 6*2. 6/6 = 1, og å gange med 1 forandrer ingenting, så det får vi lov til å fjerne.
Faktorisering er å dele opp et uttrykk, vanligvis for å forkorte (du kan ikke forkorte uten å faktorisere). Når to ledd har like faktorer, kan du trekke de like faktorene uten for en parentes. Hvis du har 2x^2 og 5x, som egentlig sier 2*x*x + 5*x, ser du at de begge har x. Dette kan du da trekke utenfor en parentes, slik: x*(2x + 5). For å se at disse uttrykkene er ekvivalente, kan du gange x-en inn i parentesen, og du vil da komme fram til samme uttrykk som du hadde i utgangspunktet.
Å forkorte er i grunn å fjerne faktoren 1 fra et ledd. I videoen Aleks laget for deg, ser du at han stryker 12 mot 6. Det han egentlig gjør er å skrive om (faktorisere) 12 til 6*2. 6/6 = 1, og å gange med 1 forandrer ingenting, så det får vi lov til å fjerne.
Faktorisering er å dele opp et uttrykk, vanligvis for å forkorte (du kan ikke forkorte uten å faktorisere). Når to ledd har like faktorer, kan du trekke de like faktorene uten for en parentes. Hvis du har 2x^2 og 5x, som egentlig sier 2*x*x + 5*x, ser du at de begge har x. Dette kan du da trekke utenfor en parentes, slik: x*(2x + 5). For å se at disse uttrykkene er ekvivalente, kan du gange x-en inn i parentesen, og du vil da komme fram til samme uttrykk som du hadde i utgangspunktet.
Hei igjen!
Bruker bare samme tråden.
[tex]1/x + 1/2 : 1 + 2/x[/tex]
Her skal man finne felles nevner på begge sider av :. Første del er vel 2x? og andre del er 1x? Er litt usikker på hvordan regningen blir når man legger til bokstaver - sånn rent bortsett fra at nevner på være lik før man kan legge sammen.
Løsningsforslaget du kom med sist Aleks var kjempe bra. Veldig greit å både se å høre utregnignen!
Edit: Har kommet fram til et løsningsforslag selv (som er rett ). Blir spennende å se om det er riktig måte å gjøre det på.
Bruker bare samme tråden.
[tex]1/x + 1/2 : 1 + 2/x[/tex]
Her skal man finne felles nevner på begge sider av :. Første del er vel 2x? og andre del er 1x? Er litt usikker på hvordan regningen blir når man legger til bokstaver - sånn rent bortsett fra at nevner på være lik før man kan legge sammen.
Løsningsforslaget du kom med sist Aleks var kjempe bra. Veldig greit å både se å høre utregnignen!
Edit: Har kommet fram til et løsningsforslag selv (som er rett ). Blir spennende å se om det er riktig måte å gjøre det på.
Har du fått rett svar, så er det riktig måte å gjøre det på. Det finnes mange riktige måter.morel skrev: [tex]1/x + 1/2 : 1 + 2/x[/tex]
Edit: Har kommet fram til et løsningsforslag selv (som er rett ). Blir spennende å se om det er riktig måte å gjøre det på.
Men den rekka du har skrevet der er litt vanskelig å tyde. Du bør bruke parenteser rundt brøker for at det skal være lett å skille.
For eksempel hvis du skriver [tex]1/x + 1/2 : 1 + 2/x[/tex] så kan det tolkes på mange måter. [tex]\frac{\frac{1}{x+1}}{2} \ : \ \frac{1+2}{x}[/tex] kunne vært en måte å tolke det. Kunne vært mange andre måter også.
Vis oss hva du har gjort, så kan vi eventuelt komme med tips og triks.
Ser hva du mener. Skal prøve men får ikke til å bruke kodene for å få det mer oversiktlig:
1 1
-+-
x 2
---------
1+2
....-
....x
Regner ut øvre del først:
1*2+1*x=2+x....=2+x
x*2+2*x=2x+2x.=2x
Rad 2:
x*1+2=x+2=x+2
.......x=....x=x
Blir da:
2+x.: x+2
2x...: x
Snur om:
2+x*x
2x*x+2
Løser opp begge x'ene oppe med begge x'ene nede. Står da igjen med 1 oppe og 2*1 nede. Svaret blir altså:
1
2
1 1
-+-
x 2
---------
1+2
....-
....x
Regner ut øvre del først:
1*2+1*x=2+x....=2+x
x*2+2*x=2x+2x.=2x
Rad 2:
x*1+2=x+2=x+2
.......x=....x=x
Blir da:
2+x.: x+2
2x...: x
Snur om:
2+x*x
2x*x+2
Løser opp begge x'ene oppe med begge x'ene nede. Står da igjen med 1 oppe og 2*1 nede. Svaret blir altså:
1
2
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
[tex]\Large \frac{ \frac{1}{2} + \frac{1}{x} }{1 + \frac{2}{x} } \cdot \frac{2x}{2x} = \frac{x+2}{2(x + 2)} = \frac{1}{2}[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk